Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

tisdag 13 juli 2010

Rundturen

Här kommer en bildrapport från vår kanaltur idag. Som sagt hade vi tur med vädret, bara några fåtal skurar fick vi på vägen. Vi hade också tur med att välja rätt dag. Idag var det ca 30 passagerare, imorgon är båten fullbokad, vilket innebär 110 passagerare. Jag tyckte det räckte alldeles tillräckligt med 30. Då fick man bra plats att se åt alla håll man ville och alla kunde äta samtidigt i matsalen.
Vi fick inspiration av att ge oss iväg på denna tur genom svärfar Ruben som skulle ta med sina vänner från Karlstad på kanalen. Så vi bestämde oss hastigt och lustigt för att hänga på.
Det var väldigt vackert och man såg ju mycket nytt nu när man kom sjövägen. Och jag njöt faktiskt när vi åkte förbi Baldersnäs och jag satt i en båt med motor och inte hade 55 kilometers plåga framför mig. ( Dalslands kanotmaraton+)                                                                         

CIMG2612 CIMG2634
Nattens åskväder hade slagit ut elen vid Simons sluss. Så han fick slita lite extra denna dagen. Portarna fick öppnas och stängas för hand. Killen som jobbade på båten gör sig beredd på att hoppa på igen efter utfört arbete på land.
 
CIMG2662 CIMG2664
På väg ner mot Dals-Långed. God mat serverades i matsalen. Här är svärfar Ruben och hans vänner.
CIMG2602 CIMG2652
CIMG2620 CIMG2673
 
CIMG2669 CIMG2694
På väg över akvedukten i Håverud.
Ella njuter av utsikten.
   
CIMG2702
Det var många som ville ta kort på båten när den kom in i Håverud. Kändes nästan som när man bodde i Kina.
CIMG2704

Nu har vi snart tagit oss igenom 16 slussar.
   
CIMG2700 CIMG2709
Det var inte bara turister som fotograferade båten och dess passagerare. Utan även Bohusläningen var ute på uppdrag idag.
CIMG2703 CIMG2701
Håverud
En M-port välkomnar mig till Håverud  
   
CIMG2721 CIMG2718
En glass på bryggan smakar inte fel. Det var den här båten vi åkte med. Dalslandia.
   
CIMG2725 CIMG2728
Vårt resesällskap.
Tillbaka till Bengtsfors tog vi rälsbussen.  
   
CIMG2729
Bengtsfors station. Här kan man hyra dressin och fortsätta färden norrut.
CIMG2734
 

CIMG2740

 
Men vi valde att åka veteranbuss från 1958 tillbaka till bilen istället.

Den här turen kan varmt rekommenderas om man vill tillbringa ett antal timmar på Dalsländska vatten.
Innan vi styrde bilen mot Svarttjärn så svängde vi inom karamellfabriken och köpte lite godis med oss hem.

Idag är det tisdag så då har förstås Ella suttit klistrad framför Allsången. Hon gillar verkligen allt som har med musik att göra. Riktig lycka för henne är när det är melodifestival i flera veckor, Och vilken tur att SVT play finns. Då kan man ju se alla programmen om och om igen.

I morgon står nog shopping i Töcksfors på programmet.

Ha det gott

Kram /Marie

2 kommentarer:

  1. åhhh, vilken härlig tur...den skulle jag vilja ta...
    I morgon åker jag några dagar till Götet....men kanske en tur till Dalsland nästa vecka ?!
    kram Anna, nu på Orust

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tur!
    Jag börjar mer och mer förstå att Dalsland borde jag titta närmare på.
    Denna kanaltur har jag läst om i en turisttidning för ett par år sedan och redan då blev jag intresserad, men sommarledigheten räckte inte till.
    Nu har jag ju all tid i världen....
    Vilken duktig fotograf du är!Härliga bilder!
    Kramar

    SvaraRadera