Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

fredag 4 februari 2011

Var är snön?

Vi väntade och väntade hela eftermiddagen i går. Snön som skulle komma kl.15 hade inte kommit när vi gick och la oss. Och när vi vaknade i morse så syntes inte den minsta lilla snöflinga till. Uhmm, det var det vinterovädret det.
Men, när jag slog på tv.n så förstod man ändå att det är inte roligt där ute på vägarna. I morse var nästan alla vägar stängda. Nu har de börjat komma igång igen. Men fortfarande är många höga broar avstängda. Och mängder av trafikolyckor har rapporterats, de flesta med lastbilar inblandade. Orsaken till detta är att vägbanorna har förvandlats till isbanor. De säger att på vissa höga broar är det 4 cm tjock is.
Flygplatserna har varit stängda men börjar nu återgå till normal trafik, så jag hoppas på att komma väg i morgon.

Väderrapporterna förutspådde ju mycket snö här i Houston och ev. lite snö i Dallas. Oj, så fel det kan bli ibland. Dallas har fått mängder av snö och det bara fortsätter att snöa. Detta är nog den sämsta helgen på år och dar det kan snöa i Dallas. På söndag är det nämligen dags för årets stora händelse i USA. Super Bowl!!! Och i år står Dallas värd för detta gigantiska spektakel. Så stängda flygplatser och avstängda vägar är inget Dallas vill ha just nu. Tycker också lite synd om alla dessa besökare som hade sett fram emot att leta fram shortsen inför resan till Dallas men som nu får ta med både mössa och vantar om de överhuvudtaget tar sig dit.

Här i Houston har vi just nu –3° C, men på söndag säger de att det ska bli 19° C. Men då befinner jag mig förhoppningsvis i Beijing. (10° C)

Når  de började varna för att det skulle bli problem på vägarna under fredagen, så bestämde vi oss för att boka ett hotellrum vid flygplatsen. I normalt väder så skulle vi ha behövt köra hemifrån strax efter kl. 4 på morgonen. Så då ville jag inte riskera att vakna till snöoväder och få problem att ta mig till flygplatsen i tid, om det nu skulle vara så att flyget gick. Men nu fick jag ju reda på redan igår att flygplatsen skulle vara stängd, men då tyckte vi att vi bara lika gärna kunde boka om hotellrummet istället för att avboka. Så i eftermiddag åker vi till ett hotell vid flygplatsen. Lite knäppt, men det känns ändå gott att vara nära flygplatsen nu när omständigheterna är som de är.

Men nu ska jag nog försöka att få iordning på min packning. Ja la ner det projektet i går när jag fick reda på att det var inställt. Varför göra något i god tid? Det är inte riktigt min melodi:) Men nu är det nog hög tid tror jag.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar