Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

tisdag 8 februari 2011

Utvilad

Vad skönt att slockna så fort huvudet hamnade på kudden och sen vakna och konstatera att kl. är 5.20 på morgonen och inte 1.30. Idag ska jag nog vara lite piggare, och det kan komma väl till pass eftersom jag idag ska jobba till kl.6.

Gårdagens jobb gick lika bra som första dagen. Inte så många barn under tisdagen heller. Men idag räknar vi med fler eftersom de officiella helgdagarna är över nu. Så idag kommer äntligen Lilla Anna tillbaka. Det ska bli så kul att träffa henne. Lilla Anna är en kinesisk tjej som jag jobbade tillsammans med under 1 år när jag jobbade på skolan. den andra Anna är ju den Anna som jag vikarierar för, hon kommer tillbaka till jobbet på måndag. Så henne hinner jag inte träffa på jobbet. Men eftersom det är den Anna som jag bor hon så misstänker jag att vi hinner ses en hel del ändå. Det är bra det. Anna och Anna är de två fröknarna som är på röda Trollen. Ganska praktiskt för barnen att båda fröknarna har samma namn.
Första halvåret jag jobbade på skolan så var vi tre Marie på samma avdelning. Den fjärde fröken, som inte hette Marie, fick snällt acceptera att väldigt ofta bli kallad Marie:)

 

Efter jobbet igår så var jag väldigt sugen på att bara gå upp i lägenheten och sova. Det blir lite jobbigt i längden när man bara sover några timmar varje natt. Men det var så underbart väder så jag tog mig i kragen och gick ut och promenerade lite istället.
Jag gick i området kring Sanlitun. Det var i de trakterna som Fredrik gick i skola, det är också i där som bargatan ligger. en av de stora klädmarknaderna ligger också där. När vi bodde här så var en stor del av området en byggarbetsplats. En del av nybygget hann bli klart innan vi flyttade härifrån, men nu var det mesta klart och helhetsintrycket blir ju ett helt annat. Det är så att man tror att man kommit till en hel ny stadsdel. Men så försöker de ju också göra folket civiliserat och stadsdelen civiliserad.

skylt
Denna banderoll hängde på gångbron över stora Gong ti Bei lu.
To be civilized citizen in Chaoyang to build civilized district in China.

byggnadFramför den här nybyggda stora byggnaden brukade finnas många små barer. Undrar vad som ska finnas i den byggnaden sen?

Här kommer nu snabbt några bilder på det nybyggda. Mest så att Fredrik och Pär kan få se förändringen.

stad1
Jag står på Sanlitunlu och tittar mot Gongtibeilu.

stad2
Vägen mellan Sanlitunlu och Yashow.

stad4
Samma väg från andra hållet.

stad3
Det här är alldeles nytt för mig. När vi bodde här så var det bara stora höga plank som omringade en stor byggarbetsplats. Helt otroligt vad det blev av det till slut.

stad6

Och närmsta granne till allt detta ståtliga nya ligger det här hyreshuset. Undrar hur länge det får finnas kvar.
stad9

stad7

stad8
Det märks att det fortfarande är helgdag. Inte så mycket trafik på Gongtibeilu.


yaswho
Tur att Yashow var sig likt. Men jag undrar hur länge?

Efter en stunds promenerande så leta jag mig in i en becksvart gränd för att komma till The Tree. Där käkade jag en underbart god pizza. Pizzorna i USA är bara skräp, så den här pizzan njöt jag verkligen av.

Sen bar det av till Yashow för manikyr, pedikyr, fotpeeling och fotmassage. Så skönt att bara sitta och bli ompysslad.

På vägen hem gick jag förbi fyrverkerishoppen som ligger nedanför mitt hus. Då förstod jag att mina förhoppningar om att det kanske inte så bli så mycket smällare i natt inte skulle slå in. Det var kö!!

fyrverkeri

När jag kommit hem, så slocknade jag ganska omgående.
Nu ska jag rusa iväg till bussen för ännu en arbetsdag.

korsning
Skolbusskorsningen.

På vägen till bussen ser man spår efter nattens skjutande.

skrap

skrap2

skrap3

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

2 kommentarer:

  1. Åååh så avundsjuk jag är. Jag längtar tills vi åker tillbaka till Kina med barnen, men det får dröja åtminstone ett år till.
    Bea

    SvaraRadera
  2. Skulle vara otroligt for mig att fa aka dit, fast flera hus sag ju tyvarr ut som de gor har. Trodde nog det var som nar du bodde dar.
    Ha det riktigt gott sa far vi traffas nar du ar tillbaka i Houston, Kram, Marita

    SvaraRadera