Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

torsdag 10 februari 2011

Fjärde arbetsdagen

Ja idag så var det ett vitt Beijing man vaknade till. Lite nederbörd var ganska välkommet här. Det har inte kommit någon nederbörd sedan oktober.
När jag kom ut från lägenheten så var snöröjarna i full gång.

Den här herren sopade utanför mitt hus. Han var rolig, när han såg att jag ville ta kort så slängde han fort bort cigaretten han hade i munnen samtidigt som han sopade.

skotta2

skotat
Någon har sopat en liten gångväg.

sop
Tre flitiga damer gör rent från snö vid vår busshållplats.

sopa
Den här soparen har en bit kvar innan hon är klar.

Snön var inte alls så blöt som jag trodde. Det var en positiv överraskning. Det innebär ju att barnen kan ha lite roligt av snön och inte bara bli blöta och kalla.

Bussresan tog betydligt längre tid än vad den gjort de andra dagarna. Ändå så har inte den riktiga trafiken kommit igång efter helgledigheterna ännu. På måndag säger de att trafiken ska bli kaosartad igen. Men då ska ju inte jag åka till skolan så det gör inte mig så mycket.

På vägen till skolan kör vi förbi den här pizzerian. Är det någon som känner igen loggan?

papajohn2

Precis, Papa Johns. Det är på Papa Johns vi brukar vi köpa i Houston. Inte särskilt goda tycker jag, men en och annan har förstås slunkit ner ändå.

papajohn

På förskolan var vi förstås ute och lekte i snön. Lite blandade känslor hos våra tvååringar. För en del var det ju första gången de såg snö.

ville
Ville Villakulla i vinterskrud.

villa

skola
Svenska skolan.

Efter jobbet så var jag iväg till polisen för att registrera mig. Det var lite tjafs, men till slut så ordnade sig. Bl.a skulle de ha en kopia på hyresvärdens id. Det kan ju inte jag få tag i tänkte jag. Men när jag tittade bland sidorna på Annas lägenhetskontrakt såg låg där en kopia på hyresvärdens id. Vilken tur! Annas passnummer skulle jag också ha. Hjälp, hur får man tag på det? Jo, för den som kan läsa kinesiska så gick det att finna i kontraktet. Så allt ordnade sig och inga böter behövde jag betala för att jag kommit flera dagar försent.

Sen var det dags att fylla på frukostförrådet. Jinkelongen fick det bli för det ändamålet.


jinkelong
Ser ni att de säljer färska jordgubbar från mopedflaket. Känns inte helt rätt att stå i snö och kyla och sälja jordgubbar.

Yoghurt skulle inhandlas. Det fanns några att välja på. Men jag tog den gamla vanliga. Varför byta ut något som fungerar:)

yoghurt

Efter frukostinköpen så gick jag tillbaka till lägenheten och nu väntar jag på att Karin ska höra av sig så ska vi ut och käka tillsammans.

I morgon gör jag sista arbetsdagen. Det är inte klokt vad tiden flyger iväg. Jag kommer att sakna barnen och mina kollegor. Man fäster sig fort vid något som fungerar bra.
Någon debut som polis blir det inte för mig imorgon. Pippifesten är flyttad till nästa vecka pga av det kalla vädret. Det fungerar inte riktigt med de planerade aktiviteterna i detta vädret.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa dina inlägg från Beijing!
    Vi njuter tillsammans med Anna av tillvaron i Thailand, jättehärligt.
    Antar att det för dig kan vara mysigt med lite vinterkänsla. Du har väl varmt i Texas?
    Kramar och många hälsningar
    Ditte

    SvaraRadera
  2. Hej Marie!!
    Ja tänk vad en vecka går fort.. Tiden bara springer iväg!
    Kul att se och läsa om sånt man känner igen.. ;-)Och Många bilder har du nu igen! Kul!
    Då får du ha en härlig ledig vecka i Beijing nu!
    Kram från Åsa i Oslo

    SvaraRadera