Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

fredag 11 februari 2011

Jeansshopping

Traskade iväg till Yashow.
På väg mot marknaden

Direkt när jag kom in och började gå i gångarna så kom minnet tillbaka om hur otroligt jobbigt det kan vara att gå därinne. Det var inte mycket folk och då är ju försäljarna extra mycket på. När vi hade bott i Beijing ett tag så lärde man sig att koppla bort allt tjat runt omkring sig och bara titta på det man själv ville titta på. Det tog några minuter men sen kunde jag hantera situationen ganska bra. Men jag orkade inte riktigt vara glad och skoja med försäljarna som jag ofta gjorde annars.

 
Jag är ju verkligen ingen shoppingglad person, i varje fall inte när det gäller kläder, så jag var inte ute efter så mycket mer än jeans.

Jag hittade ett litet avskilt jeansbås där jag placerades bakom draperiet för att prova åtskilliga jeans.

Till slut var det tre par som jag tyckte var ok, men inte mycket mer. Efter mycket förhandlande så slutade prislappen på 230 RMB för alla tre tillsammans. Alltså 77 rmb styck, vilket får anses som godkänt eftersom jag oftast betalade mellan 80-85 rmb när jag bodde här. I RMB är ungefär lika mycket i svenska kronor.

Jag tittade också på en jacka, men efter att ha blivit utslängd med samma lägstapris på tre ställen så får jag nog räkna med att betala det priset. Det blir väl en tur till silkan en dag kan jag tänka mig. Då kanske jag slår till.

När det började suga i magen så letade jag mig upp till femte våningen, där deras food court är. Jag köpte mig ett matkort och sedan gick jag runt och kollade in utbudet.
Jag fastnade för det här stället.

Det blev lite Gong bao kyckling, beef med paprika och lök och en blandning av stekt potatis och stekta bönor.


Till detta blev det en cola som jag köpte av dessa muntra flickor.

Eftersom det var runt lunchtid så var det ganska fullt, och det tog en stund innan jag hittade en ledig plats. Men till slut kunde jag slå mig ner hos tre kinesiska grabbar. Maten smakade utmärkt.

Nu ska jag gå iväg till tunnelbanan för att ta mig ut till Karin och Janne.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. nihao
    usch, menar du att snön ligger kvar? men natten till måndag börjar våren att komma va´? hihihihi
    Bra pris för jeansen...jag brukar köpa för 80 rmb, ja faktiskt sist köpte jag ett par, jag tyckte mycket om, till 100 rmb- för mycket jag vet.....

    Ha en fortsatt bra helg och nu även ledighet...syns på måndag : )

    A.G

    SvaraRadera