Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

torsdag 3 februari 2011

Inget flyg till Beijing

Jaha, det är väl typiskt. en dag under ett helt år ska det snöa i Houston. Och det är givetvis den dagen jag ska ut och flyga. Tanken var att jag skulle åka från Houston till Toronto tidigt fredag morgon. Men redan i morse(torsdag) så fick jag reda på att mitt plan var inställt, detta pga av det förväntade snöfallet i Houston. De ställer alltså in flighten långt långt innan snön ens har kommit till Houston. Men det är än så länge ingen större skada skedd. Går bara allt enligt de nya planerna så kommer jag till Beijing på söndag kväll. Exakt 24 timmar försenad. Inte hela världen, fast jag kommer nog vara trött under måndagen då jag ska upp tidigt för att jobba. Det hade ju varit gott att få en ledig dag innan jag skulle jobba. Men jag är glad så länge jag hinner i tid till jobbet. Det får inte bli fler ändringar nu för då kör det ihop sig.

Men jag måste säga att jag är mycket coolare med det här nu än vad jag hade varit förut. Det är lätt att man tänker att det är ju katastrof!  Varför ska detta hända mig? Varför ska jag ha sån otur? Men då går tankarna genast till Marita och Jan, det som hände dem är en katastrof.  Kommer jag försent till Beijing, eller om jag överhuvudtaget inte kommer iväg, så är det förstås väldigt trist, men det finns alltid fler chanser. Men för Marita och Jan så spelar det ingen roll om de väntar, katastrofen har hänt och den går inte att få ogjord hur mycket man än vill. Så nuförtiden så passar jag mig innan jag säger saker som, “det var det värsta som kunde hända”, det är absolut inte det värsta som kan hända mig om jag kommer försent till Beijing , visst, det är trist, men mycket mycket värre saker kan hända.

Tillbaka till snöovädret. De har alltså varnat i flera dagar för det fruktade snöovädret som skulle svepa in över Houston med början kl.15.00 idag. Många skolor och kontor stängde tidigare idag för att alla skulle komma hem innan den fruktade snön började falla. Det har varit extra nyhetssändningar och en direktsänd presskonferens med bl.a borgmästaren i Houston, Annise Parker där hon berätta om alla åtgärder som de tagit och och vad invånarna i Houston ska tänka på för att klara sig igenom detta.
Och visst, det blir kaos i trafiken och många olyckor händer när det blir halt eller kommer snö. Men de flesta olyckor beror ju på att folk inte är vana och inte har däck som klarar vinterväglag. Så jag vill inte ut och köra när det blir halt här. Det är ju inte bara en själv som styr över hur trafiken rullar på. Så visst, det är väl bra att varna, men det är lite väl hysteriskt här. Klockan  är snart nio på kvällen och ännu har ingen nederbörd synts till. Men det kommer väl under natten kanske.
Så här har det sett ut på tv:n idag:

mayor
Borgmästaren och någon viktig herre ser nästan gråtfärdiga ut när de pratar om det stundande ovädret som ska svepa in över Houston.

tv2
Men här är en som absolut inte är ledsen. TV-folket älskar när de kan göra ett par centimeters förväntat snöfall till närmast en naturkatastrof. De hetsar verkligen upp befolkningen.

tv

Rolling blackouts drabbades vi av redan igår. Kraftstationerna klara, hör och häpna inte av kylan. Så det är flera stycken som står stilla. Detta innebär att elen inte räcker till alla samtidigt. Så för rättvisans skull så stänger de av elen i valda delar av Houston  genom ett rullande schema. Visst känns det tryggt? USA:s fjärde största stad och det blir elbrist så fort det blir kallt. Så där höll de på när vi var i Kongo Kinshasa, men inte trodde jag att det skulle behöva göras här.

Fast vi har än så länge klarat oss från strömavbrott, vi bor lite utanför själva centrum. Men trots el så har vi definitivt inte varmt i huset. Och när man ser hur det bl.a ser ut i springan mellan våra två dörrar ut till baksidan så kan man ju förstå att det drar lite kallt. Och det är inte bara på det stället det ser ut så.

door
På vintern drar det iskallt, på våren är det fritt fram för kackerlackorna att traska in i huset och på sommaren så forsar det in värme.

Innan jag slutar för idag så måste jag dela med mig av en länk som någon har lagt ut på youtube. Titta på den, den är underbar. Den beskriver precis hur hysteriskt det är här nu. Och för er som inte vet, 37 grader Fahrenheit motsvarar 2.8 grader Celsius.

Snö i Houston

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar