Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 13 februari 2011

Snöhantering i Beijing

Det var ju vitt på marken här i går. När jag kom ut så var snöhanteringen i full gång.

Det finns många sätt att hantera snön på. Som jag visade i förra inlägget så kan stora skyltar användas, ett annat populärt redskap är sopborsten. Men man ser faktiskt fler och fler använda spade eller skyffel.

På vissa ställen kommer de i stora gäng för att så snabbt som möjligt få bort snön. Såg ut som att de fått nya jackor dagen till ära.

snowman

Snön skyfflas upp och lastas upp på sopbilen. Praktiskt, då blir man av med den på en gång och man slipper snöhögar.

snowcar

Här är ett tydligt exempel på att man bara tänker på sig själv. För att bli av med snön på uppfarten till byggnaden så placeras snön i två prydliga högar ute på vägen framför och bakom några parkerade bilar.

snohog

Här är några bättre placerade högar.

snow

Fast man kan allt ha lite roligt med dessa snöhögar också. Många exempel såg jag på min promenad igår.

snogubbe2

snowgubbe

snogubbe

Nu ska jag kolla hur jag tar mig till fågelboet. Jag var ju där under OS, tillsammans med en miljard andra människor. Förhoppningsvis är det lite lugnare där nu. Ska bara räkna ut hur jag ska ta  mig dit.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar