Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

tisdag 15 februari 2011

Ritan Park

Det blev inga sjöar idag. Jag bestämde mig för att jag inte riktigt orkade gå dit. Så jag tog sikte på Ritanparken och en av mina favoritrestauranger istället. En promenad på drygt 3 kilometer.

På vägen skymtade jag spiran på huset som Caterpillar hade sitt kontor i när Pär jobbade här.

spira

Jag passerade även ett och annat spännande nybygge. Denna byggnaden var enormt stor. Kommer inte riktigt fram på bilderna hur stort det var. Har ingen aning om vad som ska rymmas i därinne. Men det är nog något som har med kor att göra.

bygge3

bygge2

kor

Samma byggnad sett från ett annat håll.

bygge

Ju närmare jag kom Ritan parken desto hungrigare och mer sugen på all god mat de har där. Men så kom jag på att jag nog inte kunde beställa allt jag ville ha. Det är nackdelen av att gå ut och äta själv här. Är man många så kan man ta in många rätter och dela på. Men är man bara en person så räcker egentligen en rätt gott och väl. Hmm, det tål att tänkas på.

Framme vid restaurangen.
ritan

Jag försökte få dem att ge mig lite mindre portioner så att jag kunde beställa lite fler rätter. Då hämtade servitören sin chef för att han skulle svara på denna konstiga fråga. Chefen i sin tur gick och hämtade kocken him self, som svarade att han inte kunde garantera smaken på rätterna om han gjorde minder portioner. Han föreslog istälet att jag skulle välja två rätter och sedan komma tillbaka en annan dag och prova några andra rätter.  då det inte alls är säkert att jag kan komma hit någon mer gång under den här veckan så bestämde jag mig iallafall för fyra saker. Jag visste ju att det var alldeles för mycket och det påpekade kocken för mig också. Men fast jag valde fyra saker så hade jag redan valt bort flera rätter som jag gärna ville ha. S¨den smällen fick jag ta. Mitt val blev:

Stekta bönor med typ köttfärs på
beans


Potatis i höstacksform
potatis

Kyckling och cashewnötter  och jordnötter
kyckling

Stekta jordnötter med sesamfrön.sesam

Till detta drack jag grönt te. Det gäller att dricka med liten mun om man inte vill få massa grönt med.te

Jag kämpade länge, men fick till slut ge upp. Jordnötterna fick jag med mig i en låda hem, de ska jag smaska på senare.

Jag vandrade genom parken vidare mot Silkmarket.

I parken var kortspelen i full gång.

kort

kosrtspel

Det här är verkligen en bra uppfinning. Inbyggda vantar på mopeden. Vi köpte med oss några sådana här hem som present när vi bodde här.moped

Snart frammegata

Passerar ytterligare ett nybygge som kommit till efter vi flyttat.

soho

Väl på Silkmarket så rusade jag igenom, köpte en jacka, två par converse som jag inte tror var av den bästa sorten, får nog titta på nya en annan dag.

Sen blev det till att hämta andan på Starbucks. Det är jobbigt att shoppa, inget jag tycker är särskilt kul.

Jag bestämde mig för att ta bussen hem. Men denna gången frågade jag faktiskt en dam vid busshållplatsen efter rätt buss. Hoppade på den föreslagna bussen och hamnade nästan alldeles utanför Annas hus. Toppen. 1 kr kostade hemresan.

Nu ska jag promenera ytterligare några kilometer, hem till rektor Mona. Vi ska gå ut och äta tillsammans ikväll. Trevligt.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. Oh vad glad jag är att jag äntligen kan titta in på din blogg! Sååå kul! Det går inte i Beijing! Jag har precis som du vikarierat på gamla jobbet, nu i 5 veckor och det blir ev mer. Som du förstår är jag hemma i Åhus och njuter av att umgås med barnen, alla goa vänner & pyssla i huset. Kul att läsa om dina upplevelser i Beijing m.m. Härliga bilder! Jag kommer att följa din strapatser så länge jag kan. Ha det så bra!
    Åhuskramizar från
    Elisabeth

    SvaraRadera