Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 7 februari 2011

Första dagen

Så var första dagen på jobbet avklarad. Det gick så bra och var så kul att få komma tillbaka till SSB. Kul att äntligen få se den nya skolan som jag var med och planerade.
Många barn var lediga pga ledighet  i samband med nyåret, så det var inte så många barn idag. Det var bra det, då blev det en mjukstart både för mig och för barnen.

Efter jobbet så kom jag plötsligt på att jag var tvungen att registrera mig hos polisen inom 24 timmar från det att jag kom in i Kina. Så jag plocka fram passet och Annas hyreskontrakt för att traska iväg och försöka hitta polisstationen.

Det gick förvånansvärt lätt att hitta till polisen, sen återstod bara problemet att framföra sitt ärende. Jag lyckades nog ganska bra, men svaret jag fick var efter 2 dagar. Va! sa jag, inom 24 timmar är det väl. Efter 2 dagar svarade herr Polis ännu en gång och pekade på ett nersläckt hörn inne på stationen. Då förstod jag att registreringspersonalen var lediga pga nyåret och skulle komma tillbaka på onsdag. Så det blir till att traska dit då igen. Får hoppas på att de inte gnäller på mig för att jag inte registrerat mig i tid bara

.polis

Sen blev det lite kvällsmat på Purple Haze med några kollegor.

mat

Gott och trevligt så klart.

hus
I detta höga hus bor jag på 16:e våningen.

Jisses vad de smäller smällare och fyrar av fyrverkerier här. Men så är det ju under den här tiden på året. Det har smällt oavbrutet från kl.6 och håller fortfarande på. Jag gissar att de slutar runt kl.12-1 i natt.

shop
Sådana här försäljningsställe finns det över hela stan just nu. Undrar hur mycket pengar Kineserna lägger ut på raketer under nyårsfirande? Det måste vara otroligt mycket.
Här kommer lite bilder från mitt fönster.

raket2

raket3

raket4

raket5

Luften idag var väl inte den allra bästa. Jag kände direkt när jag stack huvudet utanför fönstret att det luktade dålig luft idag.
sol
Inte varje dag man kan titta rakt mot solen på det här viset. Luftföroreningarna tar lätt bort solens strålar.

Nej, nu måste jag gå och lägga mig. Har redan nickat till lite medans jag skrivit det här, så ser det konstigt ut så finns det en förklaring.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar