Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

onsdag 9 februari 2011

En lång arbetsdag

Har nu kommit hem efter min tredje arbetsdag. En extra lång arbetsdag. På onsdagar kommer nämligen alla barn som läser kompletterande svenska till SSB. Jag hade en mysig liten grupp åttaåringar, riktigt kul att höra de berätta om sig själva. Kl 6 var arbetsdagen slut och man kunde hoppa in i skolbussen och åka tillbaka till stan.
Väl hemma så diskuterade jag en stund med mig själv om jag skulle orka ge mig ut i mörkret för att få mig något att äta. Men tröttheten vann och jag bestämde mig för att stanna kvar i lägenheten och bara äta macka och yoghurt. Det var nog ett ganska bra beslut tror jag. Fast jag sov ganska många timmar i natt så är jag riktigt trött nu på kvällen. Det är väl alla osovda timmar den senaste veckan som satt sina spår.
Extra seg blir man väl också av att inte gå ut på hela dagen. Idag var det nämligen alldeles för dålig luft för att kunna gå ut med barnen.
Något man kanske kan förstå när man ser hur det såg ut utanför mitt fönster i morse.

luft

På fredag har jag fått i uppdrag att vara en av poliserna i Pippi Långstrump.
Svenska skolan har nämligen fått köpa Ville Ville kulla av Haag. Ville Ville kulla stod förut utanför den svenska avdelningen på världsutställningen i Shanghai. Men nu befinner den sig alltså i Beijing. Tanken är att Ville Ville Kulla ska invigas på fredag. Då kommer Pippi på besök och barnen kommer att bjudas på lite Pippishow. Så nu ikväll ska jag titta lite på Pippi på dvd och friska upp minnet angående poliserna:)

villekulla
Ville Ville Kulla utanför Svenska skolan i Beijing

flagga
Det finns många flaggor utanför skolan.

Igår när jag var ute och promenerade så gick jag förbi Apple som ligger i ett av de nya fina områdena.
Det är en stor affär i två våningar och det var helt knökfullt med folk. Det gick inte att komma fram någonstans för att eventuellt klämma och känna på någon produkt.  Inte för att jag hade tänkt att göra det heller. Jag kunde dock konstatera att Appleprodukter ska man inte köpa i Kina. De är betydligt billigare i USA.

apple2

apple

Idag när jag gick hem från skolbussen så gick jag återigen förbi några högar med  fyrverkeriskräp. Tänk vilket sopberg det blir av allt detta smällande.

tomt

tomt2

tomt3

Till slut så måste jag visa en sak som är så typiskt Kina.
Jag och en annan lärare på förskolan ville ta med oss några barn till gymnastikhallen idag. Sagt och gjort, vi tog med oss några barn och traskade till gympahallen. In till själva hallen kom vi utan problem, men dörren in till förrådet var låst och vi ville ju komma åt lite bollar. Jag gick upp till expeditionen och frågade efter nyckeln till bollförrådet.
Detta var vad jag fick med mig tillbaka.
nyckel
Vadå huvudnyckel? Varför ska man ha det när man kan organisera nycklarna så här fint. Nyckeln som jag ville ha tag i hade nummer 125. Som tur var hängde de i nummerordning.

Nu ska jag kolla in Pippi en stund. Om jag kommer att höra vad de säger är en annan fråga. Det smäller en del utanför fönstret nämligen.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar