Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

lördag 11 september 2010

Lördag förmiddag

Frukost och kaffe är avklarat. Nu ska jag ställa mig och göra skink, mozzarella och persika stickor till 20 personer. Jag ska nämligen åka till en SWEA-tjej som har fyllt 60 och som firar idag och gästerna ska ha med sig en varsin liten rätt.

Annars önskar jag lite att jag var i Beijing idag. Svenska handelskammaren i Beijing har sin årliga kräftskiva på Hotel Radisson idag. Och de brukar vara riktigt roliga fester. I år är Mark Levengood och Henrik Johnsson gäster. Så det blir nog skoj.

Igår kväll gick jag och Pär bort till tennisbanorna och spelade lite. Det gick betydligt bättre än förra gången, men det är fortfarande på tok för varmt att spela tennis tycker jag.  De har installerat nya lås på området runt tennisen och poolen. Det är ganska smidigt. Man har en FOB, en elektronisk nyckel som man sätter framför en kännare så öppnas grinden. När man ska gå ut trycker man bara in en sorts handtag för att öppna. Problemet var bara att när vi skulle gå ut, så fungerade det inte att trycka på handtaget, hur mycket man än tryckte var grinden fortfarande låst. Hmm,  vad göra? Pär kom på att jag hade min nyckelknippa med mig som sitter fast i ett långt band. Han fäste FOB:en i den, kunde klättra upp en bit på staketet så att han nådde över med armen och kunde hänga ut FOB:en och försöka få kontakt med kännaren på utsidan. Och faktiskt, efter flera försök gick det. Klick sa det så var grinden öppen. Tur att min man är 1.90 m lång, annars hade vi kanske fått övernatta på tennisbanan.

När vi kom hem slängde vi oss i poolen, och när vi svalkat av en stund satte vi oss på trappan i poolen och tog varsin öl. Vi hade det ganska bra där vi satt tills det plötsligt kom ett stort ludet monster på åtta ben emot oss.  Pär försökte hindra den att gå emot oss, med den följden att den ramlade i poolen istället, och det visade sig att den kunde simma, snabbt. Gissa om vi kom upp i poolen med en rasande fart. jag önskar att jag hade haft samma fart på tennisbanan en stund tidigare.

Jag har ingen bild från idag heller, så ni får ytterligare en skyltbild från Beijing. Denna skylt hittade jag mitt inne i stan utanför ingången till ett väldigt fint hus. Vet inte vad det var för något hus riktigt, men det var inte vem som helst som fick gå in där iallafall. Eller hur ska man tolka det?.

kinabild

Ha en bra lördag.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar