Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

tisdag 7 september 2010

Långhelg

Idag är det Labor day här i USA. Det innebär att Pär har varit ledig. Idag har vi mest pysslat här hemma. Nu har de flesta saker hamnat på sin plats iallafall.
Vi har också varit iväg och slängt massa kartong till återvinningen. Precis när vi skulle iväg så öppnade sig himlen och det kom ett riktigt skyfall. Fast vi bara hade två steg att ta till bilen så var vi tvungna att vänta tills det hade lugnat sig lite. Till slut så kastade sig Pär ut och slängde sig in i bilen och backade sedan in i garaget så att jag kunde gå in i bilen utan att bli blöt. Vilken gentleman va?

Igår satt jag och designade ett nyhetsbrev en stor del av dagen. Det är alltid kul att lära sig något nytt, även fast det tar lite tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men med gemensamma krafter ska det nog bli något av det där till slut det tror jag. Nu ska vi bara fylla det med ett vettigt innehåll också.

I lördags stack vi till konsulatet och röstade. Det gick väldigt lätt och smidigt.

rösta

Lite mindre lätt och smidigt gick mitt försök att skicka iväg ett tungt kuvert till Sverige efter postens stängningstid. På posten här finns det självbetjäningsapparater. Ganska bra när man bara skicka iväg ett kuvert som man inte vet hur mycket porto det ska ha, men man inte vill stå i kö i en timme. Man lägger kuvertet på vågen och talar om vart man vill skicka det och hur lång tid man vill att det ska ta, så räknar maskinen ut hur mycket man ska betala och skriver ut en frimärksetikett. Men så lätt skulle det tydligen inte gå. Man kunde inte köpa frimärken till internationell post som vägde över 2 pounds i den maskinen. Man var tvungen att gå till manuell betjäning. Så det får jag göra imorgon om jag hinner, eftersom de hade stängt när vi var där och sedan har det varit två helgdagar. Jag drar mig alltid för att åka till posten. Det är alltid jättelång kö och personalen som jobbar där måste vara otroligt trötta på sitt jobb. Det är verkligen ingen kul upplevelse att gå till posten här.

Oj, höll på att glömma att berätta att idag har jag gjort något jag aldrig har gjort förut. Jag har köpt golfbollar!! Jag ska nämligen om vädret tillåter spela golf med Astrid och Clarissa i morgon. Jag beundrar verkligen dem som orkar ha med en nybörjare som mig på sin runda, men jag är bara tacksam för det och hoppas att de inte ska ångra att de frågade om jag ville följa med. Jag har ju inga egna klubbor, så det ska jag få låna av Astrid, men jag tyckte det var snällt om jag inte slösade på Astrids bollar också. Förra gången så spelade jag och Pär bort några av Astrid och Sörens bollar nämligen.
Fast väderprognosen ser inte särskilt lovande ut, så vi får se om vi kommer iväg.

I morgon kväll ska SWEA ha sin höstkick-off här hemma hos oss. Vi blir nog mellan 15 och 20 personer  och en hund, så det blir fullt hus här, kul. Fast jag tror inte att Lillpisen kommer att uppskatta att det kommer en stor hund på besök.
Jag kommer ihåg för två år sedan när jag som nyinflyttad var på SWEA:s kick-off hemma hos Lisa. Det var två dagar innan IKE skulle slå till med full kraft mot Houston. Det var tur att jag gick på det mötet. Där fick jag t.e.x. tips om att fylla badkaret med vatten så att man hade spolvatten till toaletterna och något att tvätta sig med om vattennätet skulle bli utslaget, vilket det ju också blev. Jag blev också beordrad att åka och handla ordentligt direkt efter mötet. Jag som brukar vänta in i det sista med att göra saker tyckte att det kunde vänta till dagen efter. Men det höll de andra absolut inte med om. Då skulle det mesta vara slut trodde de. Så jag gjorde som de sa och åkte och handlade. Tur att affärerna har öppet till sent på natten här.
Och det var verkligen tur att jag handlade när jag gjorde. Det fanns fortfarande ganska mycket varor kvar i affärerna då.
Sent nästa dag såg hyllorna ut så här

Exif_JPEG_PICTURE

 Exif_JPEG_PICTURE

Och hur det gick sedan vet ni. Vi var vatten- och strömlösa i tre dagar i vårt temporära boende, vilket jämfört med de flesta andra i Houston var en väldigt kort tid. Ett dygn var vi i Austin och njöt av luftkonditionering och av att kunna duscha.
Fredriks skola var strömlös i två veckor, vilket gjorde att han fick ett ofrivilligt lov som de var tvungna att jobba in under de följande två loven istället. Pärs kontor var också stängt i två veckor eftersom deras tak hade gått sönder med svåra vattenskador som följd.

Så här såg det ut i vår lägenhet, fast vi hade två våningar över oss så läckte det från taket.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Och här är några bilder från hur det såg ut i vår omgivning dagen efter Ike.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ja, vi får hoppas att vi slipper att uppleva detta igen.

I morgon gör Fredrik sin första skoldag i Montreal. Spännande! Jag ser fram emot att få en rapport från hur det var.

Nu är det hög tid att gå och lägga sig.

God natt på er.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar