Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

fredag 6 augusti 2010

Nytt körkort och ny kamera

Idag har jag och Fredrik tillbringat dagen på DPS. Texas Department of Public Safety. Fredrik hade förut sagt att han nog skulle åka dit med några kompisar som också behövde förnya sina körkort. Så jag hade sett fram emot att bara slappa i soffan och titta på DN-galan. Ett perfekt sätt att tillbringa dagen efter atlantenflygningen tyckte jag. Men så blev det alltså inte. Fredrik kom ner vid halv 11 och frågade om vi kunde åka till DPS. Han kunde ju inte köra dit själv eftersom hans körkort är ogiltigt. Så det var ju bara att sätta sig i bilen och köra iväg. Vi körde till det stället vi har varit ett par gånger förut. Men när vi kom dit och såg alla bilar på parkeringen och sedan fick syn på kön som slingrade sig runt huset så bestämde vi oss för att prova ett annat ställe. Det liknade nästan Ge-Kås en regnig löningsdag om ni förstår vad jag menar :) Så vi körde till Cypress istället. Där var det också kö utanför, men den var betydligt kortare. Vi befann oss på insidan efter ca 20 minuter.
dps 
Lägg märke till hur folk står och trycker sig mot väggen där det är skugga. Temperaturen i skuggan var ca 35 grader när vi kom dit. Fredrik står som nr. 6 ifrån slutet. Han som är nr.2 från slutet var en rutinerad herre. Han hade med sig en kylbok att sitta på.
Väl inne fortsatte kön. Den första kön är till för att kolla att man har alla papper i ordning och för att få ett könummer. Det tog ca en timme att komma så långt. När vi väl fått vårt könummer så insåg vi att vi skulle bli kvar länge, så vi bestämde oss för att sticka och äta innan det blev vår tur. När vi kom tillbaka efter lunchen var det fortfarande många före oss. Lokalen är alldeles för trång för så många människor, så var man än befinner sig är man i vägen för någon och det är bara ett fåtal lyckliga som det finns sittplatser till. Efter ett tag bestämde jag mig för att lämna Fredrik ensam och stack iväg till Frys Electronic ett tag. Jag hade nämligen sett att de hade den kameran jag ville ha. Den har ju varit “tillfälligtvis slut” i den onlineshopen jag ville köpa den länge nu. Och eftersom den nu börjar ta slut i alla andra affärer också så bestämde jag mig för att köpa den på Frys. Visserligen har jag nu bara en kamera, inget objektiv. Men det är ju en början iallafall. Jag har nu beställt ett objektiv på internet som kommer nästa vecka. Jag får tåla mig att leka med min nya leksak tills dess.

Tillbaka på DPS, nu utrustad med några kalla vattenflaskor till Fredrik så var det ännu en timme kvar tills det var hans tur. Men så till slut blev det äntligen hans tur. Några fingeravtryck, fotografier, signaturer senare så var han lycklig ägare till en papperslapp där det står att han har ett körkort som gäller i 6 år. Det riktiga körkortet kommer på posten om 2-6 veckor. Hela proceduren tog 5 timmar och 15 minuter. Det är tur att man är arbetslös och har tid till sånt här.
Jag lider verkligen med alla de som är tvungna att ha med sig sina små barn till ett sådant här ställe.

Nu ikväll blir det bara till att slappa framför tv:n. Jag känner mig ganska snurrig i huvudet efter att ha varit vaken sedan kl. 3 inatt. Det är konstigt det där, fast man är supertrött så kan man ändå inte sova. Förhoppningsvis blir det några timmars mer sömn i natt.

Ha det gott

Kram /Marie

3 kommentarer:

  1. vilken kamera e de du köpt? CANON?
    så saker kan ta tid även i USA ; )
    Anna som lyfter om 7 dagar....

    SvaraRadera
  2. Hej!
    När vi skulle ta våra körkort (teorin) tog det totalt 4 timmar, och det tyckte vi var jättelänge! Ni var visst på samma ställe som oss, på Grant Road? Nu packar jag för vi åker tillbaka till Houston i morgon söndag 06.15! Känns lite pirrigt!
    kram/Ulrika

    SvaraRadera
  3. Ja Anna det blev en Canon 550 eller som de heter här i USA Rebel T2i. Vad kul för dig att du åker tillbaka till Beijing. Förstår att du räknar ner. Glöm inte vad jag sa om vikarier.
    Lycka till.
    Ulrika, japp, det var där vi var.Otroligt att de sak ta sån tid. Jag lider med de som jobbar i den miljön varje dag. Men nu ska vi nog slippa att besöka DPS under resten av vår tid här.
    Välkommen tillbaka till Hosuton.
    Kram på er allihop.

    SvaraRadera