Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

tisdag 10 augusti 2010

En hes katt

Någon som vet något om hesa katter? Lillpisen låter helt bedrövlig när hon jamar nuförtiden. Hon får knappt fram ett ljud, det blir bara lite ynkligt pipande. Redan innan sommaren märkte jag att rösten var förändrad, men nu när hon kom tillbaka från Janice var den mycket sämre. Jag har googlat lite på det och det verkar inte som det är något man ska oroa sig för. Katter kan bli hesa ibland. Men så länge????
Hon är väldigt sällskapssjuk nu förtiden. Inte så att hon vill bli klappad hela tiden, men hon vill hemskt gärna vara där vi är. Det är lite opraktiskt när hon t.ex. lägger sig mitt i vägen på köksgolvet när man håller på med maten.
Ytan jag rör mig mest på när jag lagar mat är mellan den öppna lådan,  diskbänken som är på hörnskåpet och spisen som är till höger i bild.
Alltså är snubbelrisken ganska stor när Lillpisen ligger där hon ligger. Men det tar hon ingen hänsyn till, bara hon får vara där jag är så är hon nöjd.

Köttbitarna som ligger på köksbänken är lammkotletter som vi för en liten stund sen grillade och åt med en sallad. Det smakade bra. Även fast det är i det varmaste laget att stå vid grillen just nu. Tur att det går snabbt att grilla lammkotletter.

katt

Pär slängde sig på luftmadrassen i poolen direkt när han kom hem från jobbet idag. Ett ganska behagligt sätt att varva ner på.

pär 
Som jag sagt förut. Poolen är inte smutsig, den är bara väldigt sliten så det är
cementen på botten som gör att det ser smutsigt ut.

Om någon kommer ihåg hur det såg ut förra sommaren framför vårt hus så kan ni se att det fattas ett stort träd, en palm och en stor buske som ständigt blommade med röda fina blommor. Alla dessa strök med i vinterns rekordkyla. Det är lite svårt att tänka sig att det kan bli minusgrader här någon gång när man upplever värmen som är just nu.

Imorgon ska jag äntligen få börja leka med min nya kamera. Då ska mitt objektiv levereras med UPS. Fast jag får väl vänta tills kvällen antar jag. Det är lite märkligt, men nästan varje dag kör det förbi ca 5 UPS-bilar utanför mitt hus, men varje gång jag väntar på en leverans så kommer det inte förrän med bilen som kommer framåt 7 på kvällen. Det har hänt flera gånger att de har stannat utanför och levererat något hos grannen, men inte till mig. Mitt paket kommer med en annan bil senare. Är inte det lite konstig logistik? Varför inte lägga alla paket som ska till samma adress i samma bil? Nåja, det är ju inte mitt bekymmer, så länge jag får min leverans så är jag nöjd.

Idag fick jag lära mig något nytt av min bank. Vi har sedan vi flyttade hit för två år sedan lagt in våra mobiltelefonräkningar för betalning via vårt bankkort direkt på telefonbolagets hemsida. Det har fungerat utmärkt, Men idag när betalningen skulle genomföras fungerade det inte. Så jag fick ett mail från AT&T där de meddelade mig att betalningen misslyckades och att jag skulle ringa dem. Jag gjorde det och vi försökte genomföra betalningen igen, hon genom sitt system och jag genom websidan, men det lyckades inte. Så det hela slutade med att jag skulle hitta en annan lösning på att betala. Det gjorde jag genom att betala direkt från bankkontot istället, då gick det utmärkt. När jag lagt på luren hade jag två röstmeddelande från min bank där de ville komma i kontakt med mig genast för att kolla vissa aktiviteter på mitt kort. Så jag ringde upp min bank för att höra vad som stod på. Det visade sig att de hade stoppat betalningen till AT&T för de tyckte att telefonräkningen var ovanligt hög. Det var den ju eftersom Pärs jobbsamtal kommer på vår räkning och han nu i sex veckor har befunnit sig utanför USA. Vi får dessa kostnader ersatt i efterhand, så oss spelar det inte så stor roll. Men banken tyckte visst att det var för mycket. Så de hade alltså stoppat den betalningen och AT&T:s system hade fortsatt att försöka genomföra betalningen. När de hade försökt 10 gånger under samma dag bestämde sig banken för att spärra mitt kort helt och hållet.
Det är ju bra att de har lite koll på transaktionerna som sker, men man kan ju hamna i väldigt konstiga situationer om ens kort helt plötsligt är spärrat för att man försökt betala en telefonräkning som är dyrare än under normala månader.
Men det löste sig iallafall till slut. Han räknade upp ett antal aktiviteter som var gjorda på kortet den senaste tiden och jag fick tala om om det var jag som gjort dessa inköp eller inte. När jag kunde svara ja på alla hans frågor så släppte han spärren igen.
Detta förklarar också varför jag inte kunde betala Fredriks flygbiljett med Air Canada till Montreal med mitt kort. Det gick utmärkt att betala med Pärs kort fast det är kopplat till samma konto. Han förklarade det med att betalningen gick till ett ställe utanför USA och var relativt hög, men systemet kände av att Pärs kort användes med jämna mellanrum utomlands, till skillnad från mitt kort som inte får tillfälle att vara ute och resa lika mycket. När jag är i Sverige använder jag ju mitt svenska bankkort. Jag borde kanske skicka iväg mitt bankkort på semester ibland.
Man lär så länge man lever.

Ha det gott

Kram /Marie

2 kommentarer:

  1. Oj,oj,oj! Vilken byråkrati! Tur att du är en luttrad och förstående person.....
    Bankkort på semester! Vilken kanonidé, dock något opraktisk kanske.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Marie!
    Angående hes katt så är både kitten och Sofi, mest Sofi väldigt hesa, alltid. Sofi kan knappt majua utan ger bara ifrån sig några pip när hon försöker. Jag tror inte det är något ovanligt. Om det hade varit något fel på Sofi hade det nog uppdagats för hon har varit hes i åtminstone 8 år. Så jag tror inte du behöver vara orolig i alla fall.
    Kram Malin

    SvaraRadera