Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 13 mars 2011

Helguppdatering

Så är det söndag kväll och helgen har svischat förbi.
Klockan är tjugo över sju  och vi har fortfarande ljust. Vi har nämligen gått över till sommartid här, eller Day light saving som de kallar det här. Detta innebär också att vi nu fram till Sverige byter till sommartid bara har sex timmars tidsskillnad. Det är bra det. De andra två åren vi har ändrat klockan så har vi bara haft en veka med 6 timmas skillnad, men i år har vi faktiskt två.

Under veckan som gått har jag haft fullt upp varje dag. Fredagen var den enda dagen jag var hemma i huset under dagen, därför var fredagen vikt åt att ta tag  i den där megalistan jag hade hängande över mig. Det blir ju inte bättre att skjuta det framför sig som jag gjort ett bra tag nu. Men i fredags blev det gjort iallafall. Det tog ganska exakt fem timmar att gå igenom och uppdatera hela listan. Kändes skönt när det var färdigt.

På kvällen stack vi iväg och spelade lite tennis igen. Träning ger färdighet heter det ju, så jag har inte gett upp hoppet ännu :)

På lördag förmiddag så dök plötsligt vår hyresvärd upp. De hade också fått brevet om den lutande basketkorgen och ville kolla in problemet. De sa att den hade lutat likadant när de köpte huset för kanske sex år sedan, och ingen har klagat förens nu.
Vi diskuterade vilka åtgärder som skulle tas för att fixa detta oerhörda problem. Mitt förslag är att helt enkelt ta bort hela stolpen. Den är rostig och ful och ingen använder någonsin korgen. Nja, de kanske var bättre att räta upp den tyckte de. Ni gör som ni vill sa jag, för oss spelar det ingen roll. Så nu får vi se vad som händer när deras alltiallo kommer och ska ordna till det. Vad som är viktigare att det fixar är poolen tycker jag. Det är ju en läcka någonstans. Detta gör att pumpen suger in massa luft och reningen inte alls fungerar som det ska. Nu börjar det ju snart bli badtemperaturer så då vill vi förstås att det fungerar som det ska.

När de ändå var hos oss så passade de på att beskära några träd. Då passade vi på att pysa iväg. Hastigt och lustigt beslutade vi oss för att åka till Richmond. Några av våra kompisar har varit där och vi blev lite inspirerade av deras bilder och åkte dit. Ca 30 minuter tog det att åka dit så det får ju ses som ett ganska ok avstånd.

Jag blev inte särskilt imponerad av staden. Det var en gata som var bevarad i den gamla stilen, inte så mycket mer. Och det var helt öde där kändes det som. Man såg ganska många bilar parkerade längs med gatorna, men inga människor syntes till.
Vi strosade runt lite i det fina vädret och hamnade på brandstationen. Tydligen kör de med vita brandbilar i Richmond.

Richmond

Richmond
Ser mer ut som en glassbil än brandbil tycker jag. Men söt är den.

Det var bara den väldigt vackra och gamla brandbilen som var röd.

Richmond

slangsnurra

Vi traskade tillbaka till den “Historiska gatan”

Richmond
Här är den.

skolbuss

bilen

Richmond 

saloon
Stadens saloon låg öde. Men det kanske blev drag där framåt kvällen. Vi får kanske åka tillbaka och kolla det någon kväll:)

På den historiska gatan fanns en restaurang öppen. Vi beslutade oss för att gå in där. Och ser man på! Det var där alla människor var. Det var tydligen ett mycket populärt ställe. Medans vi satt där så var det hela tiden en strid ström på folk som kom in och satte sig. Och jag måste säga att maten var riktigt bra. Enkel men god och väldigt fräsch.

rest

Richmond Richmond
Jag beställde en croissant fylld med kycklingröra. Jag blev  dock lite förvånad när den serverades tillsammans med en chipspåse!

macka

Pär beställde en kycklingsallad. Enligt honom var den mycket bra. Och den såg väldigt god ut också.

sallad

Till efterrätt delade vi på en cheesecake med pekannötter. En riktigt söt historia. Vi lämnade en stor bit kvar på tallriken.

dessert

Richmond

Mätta och nöjda så fortsatte vi vår promenad till baksidan av gatan. Där hittade vi järnvägen.
Inte mycket säkerhetstänk där inte. Det var bara att kliva upp på järnvägen och ställa sig var man ville. Tur att tågen kör så sakta och tutar så högt.

Richmond

Richmond
Vacker järnvägsbro.

I närheten av järnvägen är det ju ganska naturligt att hitta stationshuset. Richmond var inget undantag. Ett litet fint gammalt stationshus som de tagit väl hand om.

station

Vid stationshuset låg också detta fina hus. En sån här veranda skulle jag gärna vilja ha. Men då måste det förstås stå en gungsoffa på den.

hus

På baksidan hittade vi också det här stället. Jag har ingen aning om vad som pågick där. Sålde han något? Vet inte, men om så var fallet så hade han iallafall inte så gott om kunder.

Richmond

I Richmond hade de inte bara vita och gulliga brandbilar, de hade också ett av de vackraste polishus jag sett.

polishus
Polishuset i Richmond, bara lite vackrare än sin motsvarighet i Beijing, eller?

polis

Det märktes tydligt i Richmond att USA är ett bra land om man jobbar som advokat. På den lilla sträckan vi rörde oss såg vi två advokatbyråer. Om jag skulle behöva advokat och bodde i Richmond så vet jag vilken jag skulle välja. Den vackraste såklart.

law

advokat

Japp, detta var Down Town Richmond. Och kolla in länken nedan. Den är en reklamsnutt för Richmond Down Town!   De visar nästan exakt samma sak i sin video som jag har visat på dessa foton. Kanske det beror på att det inte finns så mycket mer :)

http://www.elocallink.tv/clients3/tx/richmond/tourplay.php?movie=ritx_dt_iwd&spon=downtown

Vi beslutade oss för att köra en annan väg hem. Då passerade vi bland annat den här skapelsen. Väldigt mycket tak och ett litet hamburgerhak i mitten. Såg lite oproportionerligt ut tycker jag.

grill

Väl hemma igen blev det ännu en tennismatch och ett försök till att få poolen lite renare. Pär sa nämligen lite kaxigt att vi skulle ta årets premiärdopp under söndagen. Ja ja, jag tror det när jag ser det.

pool

katt
Lillpisen var förstås med oss ute i trädgården. Hon stortrivs när vi är ute samtidigt som henne. Knasig katt vi har.

På kvällen grillad vi kycklingklubbor och satt ute länge och njöt av den varma och myggfria kvällen. Oj vad man kommer att sakna dessa dagar sen.

Idag söndag så satt vi mest vid varsin dator hela förmiddagen. Jag redigerade lite foton och Pär gjorde sin Schweiziska deklaration. Nu har han bara sin amerikanska och svenska kvar att göra. Så ni i Sverige som gnäller över att behöva deklarera, sluta gnäll. Här har de inte hört talas om sms-deklaration det kan jag lova.

Vid lunchtiden så skypade vi med Erika som då kommit hem från sin första dag på jobbet. De andra dagarna har ju bara varit informationsdagar. Men idag var hon alltså på sin arbetsplats för första gången. Hon ska vara vid ingången och hjälpa folk att komma igenom spärrarna, svara på frågor och visa folk till rätta. Så småningom ska hon också börja sälja entrébiljetter,
Hon var nöjd med första arbetsdagen, men jag var lite missnöjd, för hon hade inte haft möjlighet att fotografera sig i sin uniform :) Jag vill ju se den!
Men vem vet, snart kanske den dyker upp här:  www.erikaleander.blogg.se
Jag är iallafall glad över att hon är glad och nöjd med jobb och vänner. Fortsätter det så här så kommer hon att få en toppensommar. Dock kommer hon inte att bli särskilt rik på pengar, men desto rikare på trevliga upplevelser och erfarenhet hoppas jag.

Hur gick det då för kaxiga Pär som skulle ta sig ett dopp idag då?
Ja, inte badade han iallafall! Vi stack iväg och spelade lite tennis i värmen. När vi kom hem igen var vi rejält kokta. Skulle ju passa bra med ett dopp då kan tyckas. Men, nej. 20 grader är väldigt mycket för kallt. Vi blev sittandes på poolkanten och badade våra fötter och vader. Det fick räcka för den här dagen. Bättre lycka en annan dag.

När det började kurra i våra magar så bestämde vi oss för att åka iväg och äta någonstans. Något grekiskt ställe ville vi till. Jag skakade min restaurangapp på min iphone och blev föreslagen ett grekiskt ställe nära gallerian. De hade fått goda recensioner, dock sa de att det var ett enkelt ställe. Passade oss bra. Vi åkte dit. Det visade sig vara ett Grekiskt snabbmatställe inne i en bensinmack. Typ så som de säljer korv inne på Statoilmackarna i Sverige. Men det gjorde oss inget. Bara vi fick lite mat så.  Och det visade sig vara ett mycket bra ställe. Riktigt bra smakade det. Vi satte oss vid ett av borden som var ute och medans vi åt hade vi full koll på alla som kom och tankade. Pär kunde konstatera att i stort sett alla som kom ut efter att ha betalat sin bensin kom ut med en läsk och oftast även chipspåse i handen.

Ja, nu får det vara nog rapporterat för den här gången.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

2 kommentarer:

  1. Gillar att lasa din sida!
    Battre lasning an Smalandsposten :)

    Marita

    SvaraRadera
  2. Tack Marita, det var snällt sagt.

    Hoppas på snar tillfriskning för Jan. Ni behöver inte mer elände nu.
    Många kramar till er båda.
    /Marie

    SvaraRadera