Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 21 mars 2011

Bloggstrul fixat

Min blogg har uppträtt lite underligt de senaste dagarna. Bilderna har inte velat komma fram som de ska. Men nu tror jag att jag har fixat till det och alla bilderna ska finnas på plats igen.

Efter kursen idag så handlade jag lite mat, bara det absolut nödvändigaste såsom yoghurt och mjölk te.x. Fy vad jag tycker att det är tråkigt att handla. I Schweiz och i Kina kunde man handla livsmedel online och få det hemkört. Det var toppen, det utnyttjade jag till fullo. En gång i Kina så var leveransen flera timmar försenad pga. trafikstockningar. De ringde från lastbilen flera gånger under eftermiddagen och ändrade leveranstiden. Gissa om jag blev förvånad när mina matkassar till slut dök upp i en taxi. De hade delat på sig och en av de som åkte med i lastbilen hade helt enkelt tagit mina varor och satt sig i en taxi för att de skulle få ut varorna snabbare. Tur att de alltid är många personer som normalt följer med vid leverans. Det kallar jag service. I Schweiz var de förstås lite mer effektiva och behövde bara en person för att köra ut varorna. Chauffören där kunde nämligen både köra lastbilen, bära upp varorna till lägenheten och dessutom få en underskrift på ett papper. I Kina krävdes normalt en person till varje uppgift.

mzl_gpgizjxo_320x480-75

 

Nu har de till och med en iphone app för att handla online på COOP i Schweiz!

Jag vet inte om man kan handla livsmedel online här i USA. Kanske borde kolla upp det:)
Tänk att kunna sitta hemma och handla bara genom att trycka på bilder på sin iphone. Skulle passa mig perfekt.

 

 

 

 

Efter jag kommit hem så har jag fått igång bilderna på bloggen igen, pratat med Pär som just var hemkommen från ett besök hos kollegan Mikko utanför Geneve, chattat med Fredrik och hjälpt honom att anmäla sig till ett nytt TOEFL-test. TOEFL är ett engelskatest som man måste göra om man har utländska gymnasiebetyg och ska söka till Svensk högskola. Han gjorde ett förra året som fortfarande är giltigt, men eftersom han skulle svara på frågor rörande Kemi på den muntliga delen så blev inte slutresultatet särskilt rättvisande. Så han gör om det och hoppas på att få prata om något han förstår sig på. Som han sa, han skulle inte kunnat svara på de frågorna vilket språk han än fick använda.
Jag kan ju tycka att det är lite märkvärdigt att han ska behöva göra testet. Han har läst engelska i massor av år, det sista året på gymnasiet läste han till och med en extrakurs och han har bott i ett engelsktalande land i tre år snart. Hans engelskkunskaper överskrider hans svenskkunskaper med råge. Men i Svenska behöver han bara visa upp att han var godkänd på TISUS-testet. TISUS-testet är väldigt enkelt om du regelbundet talar och hör svenska. Fredrik har inte haft någon svenskundervisning sedan han gick i tvåan, alltså när han var 8 år och ända så fixade han TISUS utan problem. Det går inte på något sätt att jämföra dessa två test. Ändå så vägs de lika när man söker utbildning i Sverige. De kräver alltså betydligt större engelskkunskaper än vad de kräver svenskkunskaper. Är inte det lite märkligt?

I lördags var det ju supermåne. Hörde ni talas om det? Jag gick gick ut och kollade om det fanns någon supermåne hos oss. Jag vet inte om jag kan säga att den såg så speciellt annorlunda ut än vad den brukar göra. Vad jag däremot la märke till var att molnen rusade otroligt snabbt. Jag har aldrig sett så snabba moln tror jag. Men det kan ju bero på att jag inte brukar studera molnens hastighet. Jag blev i vart fall alldeles yr när jag stod och tittade upp på molnen. Jag filmade lite och nu ska jag prova en sak. Jag har lagt ut den stackars filmen på blip och ska försöka infoga den här. Och jag varnar er, den är av usel kvalité och inte särskilt spännande. Missade visst lite i skärpan :) Det var inte så lätt att se i mörkret.

Men man får en liten uppfattning om de snabba molnen iallafall.

Nähä, man kunde tydligen inte infoga blipfilmer här. Trots att jag just installerade ett plugin i live writer som kunde hantera massor av videotjänster. Så nu blir det youtube iallafall då.

Ja, jag varnade er, men visst var molnen snabba?

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar