Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 7 mars 2011

Fiskdöd?

Igår eftermiddag tog vi en promenad längs med Buffalo Bayou. Det var inte så mycket vatten där. Det kan verkligen ara otroligt skiftande vattennivå där. Men nu var det alltså ganska lågt vatten.

ljus

När man går längs med floden så går man hela tiden lite på spänn. För man hör ljud av olika djur hela tiden. Det prasslar bredvid en och det rasslar i träden ovanför. Och plötsligt så springer det en ekorre eller något annat uppskrämt djur ut rakt framför dig.

I går när vi gick där så såg vi massor av ekorrar, vädret var perfekt, alldeles lagom varmt och ett fint ljus la sig över floden. Och det bästa av allt, min vad kändes ganska ok, jag hade ont av skadan, men inte alls lika mycket som förut. Yippie!

Men allt det idylliska försvann när vi fick se det här:

Ursäkta den dåliga bildkvalitén, men jag hade bara min Iphone med mig att fotografera med.

fisk1

fisk4

Ser ni vad det är? En massa döda uppsvällda fiskar.
Vid varje ställe där det fanns något stopp i floden så låg där en mängd döda fiskar. Fy vad äckligt! Vad beror detta på? Ingen aning. Vi såg också en massa levande stora fiskar som sakta simmade nästan uppe vid ytan. Varje gång något flöt förbi som kunde vara något ätbart så stack de upp sina huvuden ovanför ytan och stoppade i sig det. Allt såg ut att gå i slow motion, aldrig sett så slöa fiskar någon gång.

Om jag hade haft en bättre kamera med mig så hade ni kanske kunnat se att precis vid tennisbollen på bilden ovan så ligger det en orm. Vi trodde först att den var död, men plötsligt började den att röra sig. Den trivdes tydligen tillsammans med alla döda fiskar.

Vi såg också dessa galenpannor till pojkar. De går över floden via ett nedfallet träd. Är väl egentligen inte så farligt eftersom trädet var ganska stort och det inte fanns så mycket vatten i floden. Men jag skulle ju absolut inte vilja falla ner i det där vattnet tillsammans med all död fisk. Dessutom finns det ju massor av ormar och annat smått och gott som nog inte är så hälsosamt att bada tillsammans med.

bro

Promenaden blev inte riktigt som vi tänkt oss i form av naturupplevelser. Men, som sagt, det var ett fint ljus.

flodljus

Idag har jag suttit lite med SACC TX jobb och Skypat med Erika från hennes rum i Paris. Hon kom dit i dag och är installerad i lägenheten tillsammans med en tjej från Italien, en från Tyskland och en fransyska. Allt har gått bra så här långt, men hon kände sig lite ledsen ändå. Hon visste inte riktigt varför, men trodde nog att det mest var för att hon varit så nervös hela dagen, inte ätit så bra och nu när hon var på plats så släppte allt och då blev hon lite ledsen. Men alla hon pratat med har varit där förut och säger att det är toppen att bo och jobba där. Så det ska nog bli bra bara hon kommer in i det. Språket är iallafall inget bekymmer, skönt det. Fransyskan hade bil så hon tog med sig Erika till affären så att hon kunde handla lite kvällsmat och frukost.
Nu väntar jag på lite uppdateringar på bloggen, med bilder från hennes nya bostad. t.e.x. www.erikaleander.blogg.se

Nu ska jag iväg på min photoshopkurs.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar