Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 11 oktober 2010

Linux?? Nu är det den röda istället för den blå som gäller ett tag

Min fina blå Sonylaptop är inlämnad. Han skulle kolla upp den och meddela imorgon om den behövs skickas iväg eller inte. Min gissning är att den måste iväg. Så jag har fått ta min TV-laptop, min röda dell till nåder igen. Det är ju egentligen inget större fel på den. Det jobbiga med den är bara att den får för sig att starta om med ojämna mellanrum. Ibland går det en hel dag utan att den startar om, ibland startar den om fem gånger på en dag.
Men kanske den har tänkt att vara snäll mot mig den här tiden.

När den blå kommer tillbaka så funderar jag på att försöka mig på att installera Linux i den röda. Pär har tjatat på mig ett tag att jag borde göra det. Lätt för honom att säga som inte har en tanke på att installera något operativsystem, men han har hört att det ska vara så bra med Linux, så det måste man ju ha.
Jo, jag har också hört att det är jättebra med Linux. Men jag har också hört att det kan vara lite knepigt att få det att fungera om man inte är van vid Linux. Mn som sagt, just den biten bryr sig Pär inte om, han har ju inte tänkt att installera det.
Någon som har något att komma med i frågan? Fördelar, nackdelar, problem som man kan stöta på på vägen, hårdvara som inte fungerar med Linux etc. etc.
Det enda som vi egentligen använder den röda till är att streama internet tv med, och jag hörde av någon för ett tag sedan att linux var det bästa operativsystemet för det ändamålet. Är det så? Och i så fall, varför? Inte för vi har några större problem med att streama nu heller, men det kan ju vara värt ett försök. Om inte annat kan man ju se det som att man lär sig något nytt om man installerar Linux. Som det är nu har jag noll koll, men jag köpte två Linuxtidningar idag, ska sätta mig och titta igenom dem och se om man får lite hum om vad det handlar om :)

När jag var och handlade lite mat på vägen hem idag så kände jag plötsligt att ett migränanfall var på gång. Pepper peppar, det är jättelängesedan jag hade något riktigt svårt anfall. Jag har haft några känningar ibland men kunnat tygla dem någorlunda om jag tagit några alvedon innan anfallet riktigt kommit igång. Det verkar som jag klarade det idag också. Känner av migränen lite, men inte alls så farligt som jag vet att det kan bli.
Jag vill inte råka ut för något annfall av den styrkan jag har haft ett par gånger med bl.a förlamning i ena armen och handen, och svår yrsel som följd och sprängande huvudvärk i flera dagar som gör att man tror att huvudet ska explodera. En av gångerna blev jag t.om inlagd över natten för min svåra migrän. Men som sagt, det var många år sedan jag hade så svåra anfall, och jag hoppas att jag slipper dem i framtiden också. Men varje gång man känner att ett anfall är på gång så blir man rädd att det ska bli ett av de svåra.

Nu blir det lite kvällsmat här i min ensamhet.

Ha det gott
Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar