Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

tisdag 19 oktober 2010

En vanlig tisdag

Det där med sömn är lite konstigt. Efter att ha sovit väldigt få timmar natten till måndagen så var jag förstås trött hela måndagen och bara längtade efter att det skulle bli kväll så att man kunde gå och lägga sig. Fast först var jag på min photoshopkurs förstås. Ganska segt var det, dels för att jag var trött och dels för att uppgiften vi gjorde inte intresserade mig alls. Men jag somnade ialafall inte, alltid något.
På kvällen grillade vi lamm och satt ute länge och njöt av det fina vädret. Otroligt att vi fortfarande har över 30 grader på dagarna här. Jag njuter verkligen. Och det är bäst att passa på eftersom det med största säkerhet blir vår sista höst här. Under 2011 är planen att vi ska flytta till Kiel, Tyskland. Vi vet inte riktigt när ännu, men troligtvis i slutet av maj.
Kiel är ju en fin liten stad, men jag pratar ju inte tyska, så det blir till att försöka plugga lite.
Ja, taillbaka till sömnen, när kvällen äntligen kom och det var dags att gå och lägga sig är jag jättetrött och stapplar upp och lägger mig. Vad händer då tror ni? Ja, inte kan jag somna iallfall. Är plötsligt klarvaken och efter ett par timmar ger jag upp och går ner och lägger mig i soffan och kollar på lite SVT-play. Till slut somnar jag iallfall isoffan och sover väldigt ryckigt fram till Pär kommer ner och ska åka till jobbet. Så idag har jag förstås också varit riktigt trött. Ska snart gå och lägga mig och hoppas innerligt att jag somnar som en stock.

Vi har väldigt många ekorrar här i Houston. Nu på hösten ser man extra många när ungarna har börjat växa till sig och rör sig på vägarna och i trädgårdarna. Idag hade vi en på vårt garagetak. Ja, det är inget ovanligt i sig. Men det ovanliga var att samtidigt var Lillpisen ute, precis nedanför garaget , ekorren såg katten men tänkte ändå hoppa från taket ner på bordet. Den tvekade länge, stod liksom och tog sats. Men till slut insåg den nog det tokiga i den iden och stack iväg till andra sidan. Lillpisen märkte inte att hon hade en ekorre ovanför sig som kollade in henne länge och väl.

korre katt
Ser ni korren på taket?

korre
Ska jag hoppa eller inte?

korre2

Nej, jag sticker till andra sidan tror jag.

Framåt eftermiddagen i dag så bestämde jag mig för att ta en promenad längs med Buffalo Bayou. Floden flyter förbi alldeles nära oss, så vi går eller cyklar ofta där. Precis när jag kom utanför huset så kom Pär hem. Då ville förstås han också följa med och promenera. Det var ju trevligt att få lite sällskap.
Det var lite för varmt att gå i solen. Så vi gick inte på den asfalterade gång och cykelvägen när vi gick på södra sidan av floden. Utan istället tog vi de små stigarna nere vid floden där det var lite skugga bland alla träden.

blommor blomma2
Svårt att tro att det har passerat mitten av oktober när man ser blommorna här i Houston.

För att komma till floden får man gå längs med ett dike en bit först. Där kan man ofta se sköldpaddor. Dock inte i dag. Vattnet var väldigt sörjigt. Såg ut som värsta algblommningen på den svenska östkusten.

dike

fågel
Ingen sköldpadda, men dock den här krabaten som stod i sörjan.

buffallo
En liten stig finns det alldeles nere vid floden.

Som tur var är det inte så mycket vatten nu. Jag skulle inte gå där nere om vattnet hade nått högre upp. Det döljer sig nog både det ena och det andra nere i det där vattnet.

rot2
Ytliga rotsystem.

rotstig 
Det gäller att se vad man sätter fötterna.

gangstig
På  tillbakavägen längst med den norra sidan av floden, så kan man inte gå alldeles vid flodkanten. Då får man hålla sig till den asfalterade gång och cykelvägen. Ja, det finns en grusväg också, men den låg för tillfället i fullt solsken, så vi valde asfalt.

När vi kom hem åt vi sill och potatis, det är smaskigt det.

Nu har jag precis sett när Vancouver har blivit förnedrade av Minnesota, inte kul. Nu väntar sängen på mig. Hoppas jag somnar fort.
I morgon ska jag träffa Lotta, så ska vi se om hon kan komma fram till vilka golfklubbor som är de rätta för mig. Egentligen spelar det nog inte så stor roll för tillfället vilka klubbor jag har. För mig är den stora utmaningen att träffa bollen fler gånger än vad jag missar den. Men förhoppningsvis ska det gå framåt med träffprocenten och då vill man ju ha klubbor som är bra till mig även när den råkar få bollkontakt. Det gäller ju att passa på att handla nu när man är här i USA. Enligt de golfkunniga så är det ju väldigt mycket billigare att köpa utrustning här än vad det är i Europa.

Godnatt på er,

Kram /Marie      

1 kommentar:

  1. Elisabeth just nu i Åhus20 oktober 2010 kl. 04:55

    Hej Marie! Äntligen kan jag titta in på din blogg! Är hemma i Sverige en sväng just nu, i Kina är det störtomöjligt att följa ditt liv over there. Vilka underbara bilder! Vad kul att du ska börja spela golf, LYCKA TILL! Jag ska testa en sving snart och se om min axel klarar av det (skadade den "lite" i januari). I morgon flyger jag tillbaka till Bejan men snart är jag tillbaka i Sweden igen, tiden går ju fort och om nio veckor är det jul! Härligt! Jag älskar julen! Ha det så bra! Jag ska göra allt för att kunna titta in på din blogg från Kina.
    Åhuskramizar från
    Elisabeth

    SvaraRadera