Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

onsdag 20 april 2011

Fredag i Paris

Ja, som sagt, vi somnade gott så fort vi lagt oss på kvällen. Men som vanligt när man flugit över atlanten så vaknade vi strax innan kl. 3 båda två. Efter att ha gjort några tappra försök med att somna om så gav vi tillfälligtvis upp och började kolla på hotellrum i Paris istället. Vi hade ju ett rum bokat inne i centrum för de följande två nätterna. Men de var bara för två personer och Erika ville gärna stanna med oss i Pris över helgen istället för att åka fram och tillbaka till sin lägenhet. Vi hittade till slut ett hotell som till ett bra pris kunde inhysa tre personer. Men tyvärr visade det sig att det var en 48 timmars regel på det hotellet som vi redan bokat så det gick inte att avboka. Det hela slutade med att de gick med på att ställa in en extrasäng till oss till den ringa extraavgiften på 50 euro per natt. En dyr extrasäng må jag säga. Och rummen är ju inte speciellt väl tilltagna så det blev ganska så trångt på rummet. Men det fungerade och det var ju huvudsaken.

Vid sjutiden somnade jag äntligen om och sov sedan tills Pär väckte mig för att det var dags för utcheckning. en dusch och packning sen begav vi oss ut till tågstationen igen. På vägen köpte vi oss lite frukost. Det tog sedan en stund innan vi fick klart för oss vilket tåg vi skulle ta för att komma till vårt hotell. Men med lite fransk hjälp så löste det sig.

Vi installerade oss på rummet och tog oss sedan en promenad i närkvarteren.  Efter ett tag lyckades vi också hitta ett ställe som kunde tänka sig att servera oss lite mat. Vi lyckades nämligen pricka in tiden emellan lunch och middag och då är det inte många som serverar mat, bara dricka. Men till slut hittade vi alltså ett ställe som det gick att både äta och dricka på.

Erika hoppade över filmvisningen som hon hade tänkt att gå på och tog tåget ut till oss så fort hon slutat jobbet för dagen.

Vi gav oss ut på jakt efter de latinska kvarteren. På vägen dit lyckades vi passera Notre Dame utan att det egentligen var planerat.

CIMG3772

Det var gott om folk ute p Paris gator. Och när vi kom in i de latinska kvarteren så var det ganska proppat med folk.

CIMG3774

Det fanns hur många restauranger som helst att välja på. Till slut så var det min längtan efter raclette som fällde avgörandet på vilken restaurang det blev. Jag försäkrade mig om att man fick mycket ost innan vi bestämde oss. Kyparen lovade mig att jag skulle få mycket ost. Och, ja, det fick jag. Mycket mer än vad jag egentligen kunde äta upp. Men man kan ju inte lämna så god ost kvar på tallriken så det är ju bara att kämpa på.

CIMG3776

CIMG3780

CIMG3782

Mmm. en av mina favoriträtter. Riktigt gott var det. Men jag saknade den råa löken som jag alltid brukar ha till.

CIMG3779

Efterrätten bestämde vi oss för att ta på ett annat ställe. Vi gick en runda i området innan vi bestämde oss för en italiensk glassbar. De gjorde konstverk av glassen. Riktigt gott även detta. Cocos och karamellsmak blev det för min del.

CIMG3786

Blev man hungrig på vägen så kunde man välja något från alla utegrillar de hade på gatorna.

CIMG3785

CIMG3784

Mätta och nöjda så tog vi oss tillbaka mot hotellet. När vi kom upp ur underjorden vid vår Metrostation möttes vi av ett gäng poliser på inlines. Vad fräckt tyckte jag. Poliser på cykel eller häst har man ju sett förut, men inte på inlines.

CIMG3787

När jag sen vrider blicken lite längre ner längs gatan så får jag syn på ca tusen personer på inlines. Det visade sig att det var Pari Roller som var ute och åkte.

Un vendredi soir à Paris. 21h30. Au pied de la tour Montparnasse, quelques patineurs affûtent leurs platines.
Une demi heure plus tard, ils seront peut-être près de 15 000 au départ. Depuis 1994, jusqu'à une heure du matin, sur une trentaine de kilomètres, ils vont, ensemble, arpenter les rues de Paris à roller.

CIMG3788

CIMG3792

Varje fredagskvälls så samlas tusentals inlinesåkare och åker tillsammans på Paris gator. Det såg riktigt trevligt ut. Poliserna åket först och sist kom ett antal ambulanser.

Innan vi gick upp på hotellrummet så gick vi in på en bar och tog oss varsin drink och snyltade på grannens MC Donalds trådlösa nätverk en stund.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. Oh, det var länge sedan jag åt raclette. Vad sugen jag blev!
    Kram

    SvaraRadera