Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 11 april 2011

En ny vecka

Vad tiden rusar iväg. Jag hinner knappt med. Vart tog förra veckan vägen?

Ska, försöka komma ihåg vad jag egentligen hittade på.

På måndagen var det ju först biljetthämtning, sedan photoshopkurs och direkt på det var det Final Four.
På tisdagen hoppade jag över tennisen eftersom jag inte ville fresta på mitt ben i onödan. Men en golflektion vågade jag mig på iallafall.
På bilden ser man instruktör Lotta och elev Erika.

lotta

På onsdagen var jag hemma hos Ia på förmiddagen för att ge henen lite datasupport. Sen bar det av till IKEA för SWEA-lunch.

På torsdagen åkte jag ut till Astrid för spela en golfrunda med Astrid, Stig och Maria. Stackars Astrid, hon får ingen frid när hon spelar med mig. Jag har ingen som helst koll, så inför varje slag så frågar jag henne vilken klubba jag ska använda. Tur att hon är så tålmodig. Men jag måste nog säga att det går framåt i spelet för mig iallafall. Såklart har jag fortfarande väldigt många väldigt dåliga slag. Men de bra slagen blir fler och fler, vilket förstås är kul.

På fredagen kom Pär hem från Tyskland, en dag efter att det var tänkt. Men jag blev inte speciellt förvånad när han ringde och sa att han skulle stanna en dag extra. Jag börjar bli van.

Vi tillbringade fredagskvällen ute i trädgården. Ett dopp i poolen, några frozen Margaritas, kex, ost, hot pepper rasberry chipotle sauce och några grillade köttbitar gjorde kvällen ganska angenäm.

mat

Under lördagen så gjorde vi några småärenden tror jag. Annars så tog vi det ganska lugnt. Grillade lammkotletter blev det till middag. Sen gjorde jag ett tappert försök att se Vancouvers sista match i grundomgången. Daniel Sedin skulle ju säkra segern i den totala poängligan. Men jag somnade ganska snart. Tur att Daniel fixade att hålla från i toppen utan mitt stöd.

Under söndagen gick jag och såsade länge i min pyjamas. Kände mig förkyld och lite eländig. Men vi fick en del gjort iallafall. Bokade vår resa till Montreal. Vi tar flyget till Buffalo, där tittar vi på Niagarafallen. Vi kör längs nordöstra sidan av Lake Ontario. Gör en övernattning innan vi kommer till Montreal. Där träffar vi Fredrik under fredagen och lördag förmiddag. Vi tar med oss så mycket så möjligt av hans grejer och reser vidare vid lördag lunch. Vi styr mot Lake Placid är det tänkt. Stannar någonstans och sover innan vi åker tillbaka till Buffalo läng den sydvästra sidan av Lake Ontario. Förhoppningsvis så hinner vi med planet som vi har biljetter till tillbaka till Houston på söndagen.

När vi ändå var i tagen att boka biljetter så bokade vi en biljett till mig till Paris redan nu på onsdag. Pär sa när han kom hem från Tyskland att han troligtvis skulle behöva åka iväg redan veckan därpå igen. Då kände jag att jag gärna ville följa med. Passar ju utmärkt att kunna hälsa på Erika en helg i Paris. Så vi åker till Paris på onsdag, jag kommer tillbaka till Houston på måndag och Pär kommer tillbaka nästa onsdag. sedan åker vi alltså till Buffalo dagen därpå. Det blir ett fasligt resande men det ska bli kul.
En promenad i närområdet hann vi också med i söndags, när jag väl hade kommit ur pyjamasen vill säga. Det var väldigt varmt ute så det kändes inte så lockande att traska iväg allt för långt. Så vi gick alltså in bland husen som bara låg några kvarter bort. Det är tur att man har karta i telefonen, man förvirrar lätt bort sig i bostadsområdena här. Vägarna svänger lite oväntat och det brukar alltid sluta med att man kommer ut någonstans ganska långt ifrån där man hade tänkt sig att hamna. Men med kartan till hjälp så hittar man ut till slut iallafall. Den här gången hittade vi också ett gäng hus med “Lake side”. Jag hade ingen aning om att det fanns en stor damm/liten sjö inne bland husen i detta område.

vaten

Märkligt vad som kan uppenbara sig bara man avviker från huvudvägen. Vid sjön stötte vi på några flygfän som satt och solade sig.

bird

Efter vår promenad, som blev något längre än vad vi tänkt oss eftersom vägarna inte ledde oss riktigt dit vi trott, så blev det ett dopp i poolen och sedan körde vi in till Up Town för att möta upp Staffan och Ewa som precis har flyttat till sitt tillfälliga boende i väntan på att de ska flytta tillbaka till Sverige. Vi tog en middag tillsammans i Up Town och sedan blev det kaffe och kaka hemma i deras nya lya. Trevligt att äntligen få till en träff igen, det känns som vi gått om varandra länge nu.

Idag har jag suttit vid datorn nästan hela dagen. Min photoshopkurs var inställd. Så det har varit chatt och skypesamtal med Fredrik angående hans högskoleval. Sedan har jag själv försökt få till några kurser att söka. Det tar ju sin lilla tid innan man bestämt sig. Men nu har jag iallafall sökt några stycken enstaka distanskurser. Och så har jag skypat med Erika i Paris.

Jag måste ju berätta om mitt lilla hjärnsläpp som jag fick förra veckan. Jag gick ju en tvåårig yrkeslinje på gymnasiet. Nämligen tvåårig el och teleteknisk utbildning. Detta innebär att man inte har läst alla ämnen som behövs för att få allmän behörighet till högskolan. Jag var klok nog att ta några extratimmar i veckan så att jag iallafall fick behörighet i engelska och svenska redan under mina gymnasieår. Men matten då?? Hur ska jag kunna söka någon utbildning på högskolenivå när jag inte har någon matte tänkte jag. Nåväl, jag skickar väl in mina gymnasiebetyg och ser hur det går tänkte jag. Jag öppnade foldern på datorn där jag har mina betyg samlade och såg då ett dokument som hette matte C. Vad är det tänkte jag och öppnade det. Då började minnet komma tillbaka. Jag läste ju in matte a, b och c  hemma vid mitt köksbord under en termin och tentade sedan av de kurserna på Komvux. Hur kunde jag ha glömt det? Då såg jag ytterligare ett dokument, studieintyg Basår!! Javisst ja, jag gick ju tekniskt basår när barnen var små, där läste jag matte D och matte E plus en massa fysik, kemi och lite annat smått och gott. Och tro det eller ej, men det tog inte slut med detta, det fanns ytterligare ett dokument. Meritförteckning från Elektroinjengörsutbildningen. Javisst, innan vi flyttade ifrån Sverige så hann jag läsa två läsår på högskolan. Bland annat 22 poäng matte klarade jag av under de två åren. Så, följaktligen, jag har nog matte så det räcker för att vara behörig för de flesta utbildningar. Hur i hela friden kunde jag helt förtränga att jag läst allt detta? Man börjar ju fundera på om det är någon ide att söka någon kurs, hur ska jag kunna komma ihåg någonting av de man behöver lära sig under en utbildning när jag inte ens kommer ihåg vilka utbildningar jag har :)

En dag förra veckan när jag kom hem så hade någon varit och hackat bort cementklumpen som satt på basketkorgstolpen. Cementen har denna någon lagt i hålet som blev när de grävde upp stolpen. Kvar på garageuppfarten ligger nu bara stolpen alltså. Undrar när den ska försvinna.

stolpe

I morgon ska jag försöka mig på tennis igen. Jag hoppas verkligen att inget går sönder igen. Efter tennisen blir det kanske nio hål på någon golfbana. Lotta är nämligen sjuk så golflektionen är inställd. Så eventuellt blir det lite spel istället.
Om det blir både tennis och golf så gäller det att få i sig mycket vätska. Med temperaturer närmare 30 grader så går det åt en hel del vatten under flera timmar under en stekande sol.

Nu är det dags för mig att krypa ner i sängen.

En extra tanke skickar jag till min styvbror Peter och hans fru som vakar över sin sjuka lilla pojke på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm. Jag tänker på er mycket och hoppas innerligt att allt går bra.

Godnatt, ha det gott och ta hand om varandra.
Kram /Marie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar