Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

torsdag 6 januari 2011

Två av tre har lämnat Houston

Jaha, så är det sista hela dagen med Fredrik i huset för den här gången. Tur att terminerna är ganska korta i Kanada. Han slutar redan i slutet av april, så om inte innan så ses vi ju då igen.

Erika och Kristian åkte tillbaka till Sverige i måndags. Resan tillbaka blev betydligt lugnare än resan hit. Båda flighterna var i tid och ingen snö ställde till några problem för flyget. Däremot snöade det ordentligt i Sverige, så bilresan från Göteborg till Okome hade tydligen varit lite jobbig. Men det gick ju bra som tur var.
Kanske Erika kommer hit ytterligare en sväng innan det är dags för vår flytt. Hoppas hoppas!

Vi avslutade året väldigt lugnt. En middag ihop alla fem, sen stack Fredrik och firade med några kompisar. Vi andra slappade framför tv:n och skålade in det nya året vid tolvslaget helt utan krusiduller. Vi hade inte ens klätt upp oss. En helt perfekt och avslappnad nyårsafton tycker jag.

p campangechampange
Gott nytt år!

lillpisen nyarlillpisen nyar2
Lillpisen nöjde sig med att leka med korken.

I söndags så åkte vi iväg till Brazos Bend State Park.
En stor park med massa djurliv. Där bor en massa alligatorer i parken som kan gå omkring hur som helst, så det gäller att vara lite försiktig:)

Just denna dagen var det inte så många uppe ur vattnet eftersom natten hade varit ganska kall.Då ligger de nere på botten och väntar tills det har blivit varmare i luften än det är på land. Men eftersom det var en ganska varm dag så var det allt några stycken som  visade sig för oss, och de räckte mycket väl med de som vi såg. Jag skulle nog inte vilja gå runt i denna parken när det är massor av alligatorer ute på gångvägarna. Visserligen är de inte särskilt aggressiva, men det gäller att veta var gränserna går. Kommer man för nära så känner de sig hotade och kan anfalla i försvar.
Kan ni tänka er vad klantigt!! Jag glömde mitt teleobjektiv hemma. Det är väl en dag som den här man ska använda det!!! Men men, det blev en del foton ändå,  men det grämer mig.

Här kommer ett gäng foton på en liten del av alla djur som finns i parken. Ni får ha lite överseende om färgerna är lite konstiga. Jag har köpt en ny skärm och inte blivit riktigt vän med den ännu. Färgerna på mina två skärmar visar helt olika färger så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på. jag är inte så bra på det där med färgkalibrering.

Först lite fågelbilder.

birdsbirds3birds4birds5birds6birds7birds9birds8

Sedan några alligatorer.

litenalligator

 

Det var inte helt lätt att upptäcka alligatorerna i vattnet. Men vi blev iallafall jätteglada när vi fick syn på den här lilla sötnosen. Eftersom vi blivit varnade om att det kanske inte skulle vara så många synliga denna dagen så tänkte vi att detta kanske skulle bli den enda vi såg.

 

gator2

 

Men det visade sig vara fel. Några stora bjässar hade allt tagit sig upp ur vattnet och låg uppe på land och solade.

 

 

 


 

gator3

gator4

 

En flitigt fotograferad alligator.

 

 

 

 

 

 

gator5
Ser ganska gott ut att ligga där och värma sig i solen.

gator7

gator6
Erika håller sig på behörigt avstånd.

fika

 

Lite snacks och drickapaus halvvägs på vår promenad.

 

 

 

 

 

 

 

Sköldpaddor fanns det också gott om.
spaddorspadda2

Mycket vatten och många stora träd fanns det i parken.
gunga

treevattenskogvila2vaten2

Efter vår 7 kilometer långa promenad så var det gott att bara sitta och njuta av naturen en stund innan det var dags att åka hem igen.
Hit åker vi nog igen.

vila3

Idag står ett veterinärbesök på programmet. Lillpisen ska microchippas och vaccineras. Allt för att hon ska vara redo för att flytta med oss till Tyskland senare i år.
Efter de föregående veterinärbesöken vi gjort så har Lillpisen varit ganska så påverkad och undvikit oss och bara legat för sig själv i flera dagar. Få hoppas på att hon reagerar lite bättre den här gången.

Nu ska jag kolla lite skidskyttestafett på SVT-play innan jag tar kampen med att få ner Lillpisen i transportburen:)

Ha det gott och ta hand om varandra,

En riktigt god fortsättning på 2011 önskar jag er alla.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar