Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 30 januari 2011

En grå söndag

Idag är det grått och regnigt. De har varnat för riktigt dåligt väder här idag med hårda vindar, skyfall och åskväder. Vi får hoppas att det dröjer ett tag så att alla maratonlöparna kommer i mål innan ovädret drar igång.

Igår var en ganska lugn dag. Vi cyklade en runda mitt på dagen. Vi cyklade bl.a till ACE för att köpa ett nytt munstycke till vår trädgårdsslang. Vilket tråkiga inköp!! Nu ser jag verkligen fram emot att åka till elektronikparadiset i Haidan-distriktet när jag kommer till Beijing. Inte för att nödvändigtvis shoppa. Bara att gå runt i dessa gigantiska affärer där man i lite varstans ser någon Kines sitta med allt innehåll i en dator utspridd på golvet räcker för mig. Man kan ju undra hur han ska lyckas få ihop det där till en fungerande dator. Men det tror jag att de lyckas med för det mesta.
Tyvärr hittar jag inte de bilderna inifrån någon av elektronikhusen. Men här kommer några från utsidan.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

cyklar

leverans2

På eftermiddagen satt jag sedan och forskade lite bland nya bloggverktyg. Jag måste ju ha en ny bloggadress när vi flyttar till Tyskland. Jag kan ju inte fortsätta med Texasleander när jag bor i Kiel. Så nu har jag skaffat ett helt nytt domännamn “Marieleander” och tänker mig att använda Word Press som verktyg, som host använder jag Blue Host, någon som har någon erfarenhet av dem?. Får se om det blir bra. Jag har börjat lite att fnula med mallar, men inte hittat helt rätt ännu. Men det bästa är iallafall att jag kan fortsätta använda live writer om jag skulle vilja även om jag använder Word Press. Men så länge vi bor kvar i Texas så lever denna bloggen kvar iallafall.

På kvällen igår var vi och åt på en nyöppnad Asiatisk restaurang. Ägaren kom från Pakistan och kom fram och pratade med oss en stund. Han berättade att han ägde en jeansfabrik i Lahore, Pakistan. Då blev förstås Pär intresserad av att veta vilket märke de hade på sina elgeneratorer. Han blev lite besviken när han fick reda på att de använde sig av konkurrenternas grejer. Pär har ju varit en del i Lahore i jobbet så det hade ju varit kul om det satt en Caterpillar i hans fabrik och alstrade el. El är nämligen en stor bristvara i Pakistan. Restaurangägaren skyllde lite på Kina. Han menade att de sålde all elektronik så billigt så att folk hade råd att ha mycket mer elektronik hemma och därmed så hade elförbrukningen skjutit i höjden. Intressant.

Idag har jag beskådat Sveriges förlust i handbolls-VM. Inte så kul förstås, men jag tycker att de kämpade väl iallafall.
Jag kommer ihåg 1990 när Erika var nyfödd och vi var ett stort gäng som satt i Aulan i Halmstads Högskola och såg Bengan Boys ta hem guldet. Det var häftigt. Erika sov sig igenom hela finalen vill jag minnas. Helt otroligt, vi var ju inte tysta om man säger så.
När jag tränade handboll med Drott (det var före guldet-90) så hade vi äran att få bli tränade av Bengan vid ett tillfälle. Det var riktigt häftigt. Meningen var att han skulle visa oss så många kombinationer som det bara var möjligt under en och en halv timme. Så det gick undan vill jag lova. Det var kort Wille , kort Hubert osv osv så att man var helt snurrig i huvudet till slut. Men meningen var ju inte att vi skulle lära oss alla dessa kombinationer just då, utan bara få ett smakprov för att sedan nöta på dem under vår ordinarie träning.

Annars så har vi inga större planer idag. Det blir väl någon träning i någon form. troligtvis gymmet eftersom tennisbanorna är blöta.

Ha det gott och ta hand om varandra,

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. Maud Fredborg-Witt30 januari 2011 kl. 16:28

    Wow Marie, jag visste inte att du var en handbollstjej från Halmstad. Bodde själv på von Möllersgatan i Hstd mitt emot sporthallen och såg mååånga Drott.matcher där. Spelade aldrig själv, men hade en far som var aktiv under många år (i Ystad), så intresset fanns ju i familjen. Härliga minnen! OCH visst var sveriges handbollslag duktiga, synd att dom inte klarade bronsmedaljen.

    SvaraRadera