Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 30 januari 2011

Jag uppmanar alla att blogga

Det dåliga vädret som skulle svepa in över Houston idag såg vi bara lite av i förmiddags. I eftermiddag har det varit klarblå himmel och alldeles lagom varmt.

Det blev en runda på gymmet och sedan en promenad ute i solskenet.
Jag satte mig sen för att titta på All Star game. Första gången som bröderna Sedin ställts mot varandra i en match. Men jag stängde av efter en period. Det var ju inte hockey man såg. Tydligen så är det en tyst regel som säger att man inte tacklas i denna match. Det blev nästan löjligt att titta på tyckte jag när de var så överdrivet artiga mot varandra där ute på isen. Den ena målvakten hade till och med mikrofon och öronsnäcka så att han kunde snacka med kommentatorerna under matchens gång. Han pratade nästan samtidigt som motståndarna sköt mot honom. Inte konstigt att han släppte in det målet.

Nu sitter jag och ska lägga in lite bilder på SACC:s hemsida men råkade fastna i lite annat. Jag kom nämligen att tänka på något från min Kinablogg och var tvungen att titta igenom den. Då slår det mig att jag är väldigt tacksam att jag började blogga när vi flyttade till Beijing. När man bläddrar igenom bloggen så blir man påmind om så mycket man gjorde under de två åren vi bodde där. Det räcker att titta på bilderna så kommer minnena tillbaka och man blir alldeles glad. Visst, man har alla bilderna i datorn, men det är inte alls samma sak att titta igenom de där som när man ser några utvalda bilder på bloggen. Och visst kan man skriva dagbok på det gamla hederliga sättet, men då blir det ju så mycket krångligare att bilddokumentera samtidigt. Och jag vet med mig själv att jag inte skulle få skrivit många sidor om jag skulle pränta ner något i en bok.
Så jag kan verkligen rekommendera alla att börja blogga. Inte för att nödvändigtvis någon annan ska läsa det man skriver utan för att på ett enkelt sätt dokumentera lite av allt som händer i ens vardag.
Här nedan är ett bara exempel på ett ögonblick i vårt Kinaliv som man nästan glömt bort, men som är så kul att gå tillbaka till och bli påmind om. Oj vad jag kan få längtan till Beijing ibland,
http://familjenleander.blogspot.com/2008/04/just-nu-hller-de-p-att-gra-om-vr-vg.html

Jag vet att jag inte har varit lika flitig på att dokumentera med kameran här i Houston. Men det finns helt enkelt inte lika mycket som man tycker är intressant att fotografera här. Ska försöka skärpa mig, man tycker säkert det är kul att gå tillbaka om några år och tita på alla foton härifrån fast de kanske inte alltid är så spektakulära.

På tal om Kina förresten, jag fick ett så snällt mail från rektorn på Svenska skolan i Beijing igår. Jag känner mig verkligen välkommen tillbaka. Det ska bli så trevligt att komma dit igen. Visserligen är det inte så många kvar från min tid där, men några finns allt kvar och sen är det ju alltid trevligt att träffa nya människor. Ser mycket fram emot att komma dit igen.

Nej, nu tillbaka till SACC TX.

Ha det gott och ta hand om varandra.

3 kommentarer:

  1. Du ar helt fantastisk!

    Marita

    SvaraRadera
  2. Å Marie, vad kul att se! Där har jag också cyklat så många gånger! Visst längtar man tillbaka till Beijing ibland! Ha så trevligt nu när du ska dit och hälsa om du träffar på någon som jag känner! Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Hej Marie!
    JAg håller verkligen med dig ang bloggandet! Jag är verkligen glad att jag började blogga när jag flyttade till Beijing! När man nu går tillbaka hittar man så mycket som man faktiskt har glömt och som inte finns på bild!
    Jag har dessutom gjort 1½ år av bloggen till fotoböcker! Håller på för fullt med sista halvåret i Kina nu! Böckerna blev såå fina och jag är supernöjd med att ha dem på papper också! Jag är ingen dagboksskrivare!

    Ha det så gott i Beijing nu!! Vi hörs igen!
    Kram Åsa i Oslo

    SvaraRadera