Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

onsdag 22 december 2010

Snart är de här! Hoppas vi!

Efter att ha tillbringat två ofrivilliga dygn och sammanlagt 13 timmars köande på Frankfurts flygplats kom Pär tillbaka till Houston i söndags, exakt 48 timmar försenad. Planet han åkte med var halvfullt!! Det vittnar ju verkligen om hur svårt de har att få allt allt att flyta i kaoset. Det sitter folk på flygplatsen och får inte plats på något plan för att det är fullbokat, samtidigt går de fullbokade planen iväg halvfulla för att de med biljetter till den aktuella flighten har inte lyckats komma dit. Många av dem som gärna skulle vilja åka med det halvfulla planet till Houston stod säkert i de över 7 timmar långa köerna för att kunna få en biljett till första bästa plan.
Nåja, han kom hem iallafall, det gjorde däremot inte hans väska. Den är fortfarande på resande fot. Får se när den behagar dyka upp.

Nu är nästa stora utmaning att få hit Fredrik från Montreal och Erika och Kristian från Sverige i morgon. De säger ju att allt börjar återgå till det normala nu så vi får hoppas på att allt går som planerat, bara alla vaknar i tid och lyckas ta sig till flygplatsen i tid  så får vi hoppas att flygbolagen gör sitt jobb sedan.

Någon som däremot inte har gjort sitt jobb är UPS. Jag har fortfarande inte fått mitt paket från B o H photo. UPS har startat en utredning. En del av utredningen bestod i att en UPS-kille kom hit och frågade om jag fått mitt paket. När jag svarade nej, så konstaterade han att det var ju inte han som körde denna runda den aktuella dagen, så jag fick skriva på ett papper och sedan skulle han ta kontakt med den aktuella chauffören och höra om han kunde komma ihåg var han hade gjort av paketet. Vad mycket enklare allt hade varit om de hade ringt upp chauffören direkt när jag ringde dem första gången. Men varför göra något enkelt när man kan göra det svårt. Och det är ju någon som fick två helt oväntade och tidiga julklappar iallafall.

Idag har jag fått skriva på ett papper från B O H där jag lovar att jag inte mottagit paketet. De har lovat att de ska skicka ett nytt paket till mig i dag som ska vara framme i morgon. Ja, vi får väl se, jag tror inte på det förrän jag ser det med egna ögon.

I fredags var jag hos familjen Vivier på deras årliga svenskinspirerade julfest. Jisses med folk de hade bjudit in. Vi var säkert över 100 personer i deras hus. Tur att de har ett stort hus. Det var trevligt, fast jag inte känner mig helt bekväm med alla dessa fransmän runt om mig:)

S söndags var jag med Staffan, Ewa, Sören och Astrid och spelade golf. Det var förstås väldigt trevligt. Jag är så tacksam att de vill ha med sig en nybörjare som mig på golfbanan. Fint väder, lite blåsigt men för det mesta en behaglig temperatur när solen var framme. Tack vare blåsten kände man inte riktigt hur stark solen var. Men det märkte man när man kom hem. Ordentligt röd i ansiktet hade jag blivit. Solkräm är ju inte det första man tänker på precis när man ska ut och spela golf i mitten av december. Efteråt åkt vi hem till Astrid och Sören och käkade. Gott och trevligt, tack för det Marklunds.

Nu sitter jag och väntar på att Fredrik ska höra av sig från Montreal. Vi fick ett papper från skolan igår att hela hans hösttermin var annullerad för att han missat att lämna in ett dokument. Det känns ju väldigt trist eftersom Fredrik var och lämnade in alla dokumenten för en månad sedan och fick då beskedet att allt var i sin ordning och de nu hade alla papper de behövde. Får hoppas att det löser sig på bästa sätt. Han ska dit och prata med dem idag så får vi se vad som händer.

De senaste dagarna har vi haft mellan 25 och 27 grader och superfuktigt. Svårt att hitta någon julkänsla då. Men nu ska det sakta men säkert bli något svalare. I helgen ska det bli runt 14 grader påstår de.
Denna december är klart den varmaste här i Houston sedan vi kom hit. Bilderna nedan är tagna i början av december förra året.
Busken med blommorna på som ni ser på ena bilden finns inte mer. Den och flera palmer frös helt ihjäl under den svåraste köldperioden i modern tid här i Houston under december- 09 och januari-10.

bordsno
Dec-09, Inga 27 grader Celcius här inte.

Nu ringde Fredrik och sa att det hade ordnat sig med papperna. Så nu är hans termin oannullerad igen. Bra det.

Nu kom Pär hem och vi ska iväg och käka lunch någonstans.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar