Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 12 december 2010

Lights In The Heights

I går åkte Pär till Tyskland igen. Men innan han åkte till flygplatsen tog vi en rask promenad tillsammans bort till frisören så att Pär fick klippt sig lite. Jag hade långärmad tröja på mig och var alldeles genomsvett när jag kom hem. Det var betydligt varmare än jag trodde ute. Det blev nog en smärre chock för Pär när han kom till Kiel. Minusgrader och halv storm. Man börjar ju fundera på om man verkligen ska flytta dit, jag gillar inte kyla. Men men, man kanske vänjer sig.

På kvällen kom Staffan och Ewa och hämtade upp mig. vi åkte tillsammans till The Heights. En riktigt mysig stadsdel här i Houston. De har varje år en festival som de kallar “Lights in the Heights”  http://en.wikipedia.org/wiki/Woodland_Heights,_Houston

Det var tre parallellgator som var avstängda för trafik, i stort sett varje hus var juldekorerat och i vart femte hus ungefär stod det någon och underhöll.  Det var mycket variation, både på dekorationerna och musikunderhållningen kan jag lova. Det fanns väl något för de flesta där.

Innan vi gick iväg till själva festivalområdet var vi inbjudna till Margret och Vasili på öppet hus. De bor i The Heights, bara några kvarter från festivalgatorna. Så vi parkerade utanför deras hus och blev bjudna på lite mat och dryck innan vi gav oss ut i trängseln.

 

Tack Margret och Vasili för att vi fick komma hem till ert mysiga hem.

 

 

 

 


Margret och Ewa.

Sedan var det alltså dags att ge sig ut i folkvimlet. Jisses med folk. Det var nästan så att man på sina ställen inte såg husen för alla folk.

Här kommer en bråkdel av alla de fotona jag tog under kvällen.
Men först kommer ett litet hopklipp jag gjort från några av de musikframträdande som vi kunde lyssna på under kvällen. Ursäkta den dåliga kvalitén, men det var ganska mörkt på sina ställen. Men ni får en liten uppfattning om vad det bjöds på iallafall.

Musikunderhållning i the Heights

 

En brun gris med vingar och gloria. Varför inte? Passar väl utmärkt så här i juletider, eller?

 

Idylliskt som i en Amerikansk film. Juldekorerat och barnen sitter i gungan ute på verandan.

 

 

 

 


Det här huset vann första pris i sin klass.

jul-staffan-ewablogg
Staffan och Ewa mitt i dekorationen.


Ganska lagom dekorerat tycker jag. Med vad i hela friden gör krokodilen där?


Till och ned bilen fick bli lite fin så här inför jul.

 

 

 

 





 


Såklart var tomten med på festivalen.


Jag var ganska tacksam att jag inte behövde uppsöka någon baja-maja under festivalbesöket. Skulle inte kännas så bra att gå in och sätta sig i den här lutande lådan som mitt i gatan står.

Satt just och googlade lite på Lights in The Heights och hittade en svensk tjej som också har bloggat om gårdagskvällen. http://kokarorinon.blogspot.com/2010/12/lights-in-heights.html
Jag gick in på hennes blogg och skrattade lite för mig själv när jag såg att ett av hennes tidigare inlägg hade rubriken “Vattenläcka” . Hmm, är det något man ska gå igenom när man bor i Houston tro.

Detta var ännu en trevlig kväll tillsammans med Staffan och Ewa. Tack för det, Staffan och Ewa.

När jag kom hem så satt jag vid datorn länge länge. Lite fb, lite blogg och mycket bilder blev det. Kom i säng efter två. Det är så typiskt mig när inte Pär är hemma. Då fastnar jag någonstans och kommer aldrig i säng i någorlunda tid på kvällarna.

Idag har jag hjälp Marita med ett datorprojekt. Det var tungt rent psykiskt att genomföra, men jag är så glad om jag kan göra denna lilla tjänst åt dem.

Nu ska jag försöka att lägga mig innan klockan blir för mycket. I morgon bitti är det tänkt att jag ska lämna Volvon på service, så då kan jag ju inte ligga och dra mig hur länge som helst.

Kram på er och ta hand om varandra.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar