Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

onsdag 15 december 2010

Lake Conroe

Jag har ju lovat länge att jag skulle lämna en rapport från vårt besök vid Lake Conroe. Så här kommer en kort rapport med många fågelbilder. Jag har inte tid att skriva så mycket för snart börjar Vancouvermatchen.

Vi bestämde oss alltså hastigt och lustigt för att åka iväg på en liten minisemester över Thanksgiving. Vi ville inte spendera en massa pengar, så en tesort en dryg timmes bilresa bort passade oss bra. Extra bra visade det ju sig passa när huset fylldes av industrifläktar som gjorde det omöjligt att vara i huset någon längre stund. Så hade vi inte bokat in detta så hade det nog blivit hotell i Houston ett par dagar bara för att komma ifrån oväsendet.

Vi drog i väg på torsdag förmiddag. Vädret var stålande, fast de gått ut med varningar om en väldig kallfront som skulle komma över vårt område under torsdagen.
När vi kom fram till vårt hotell började vi med att spela tennis, varmt varmt var det.

Vi slappade lite innan det sen var dags för Thanksgivingmiddag. Hotellets matsal serverade Thanksgivingbuffee . Det passade oss utmärkt. Givetvis fanns det kalkon på buffebordet. Jag är inte så förtjust i kalkon men tog för sakens skull en liten bit iallafall.
Som vanligt här i USA så är efterrättsutbudet enormt och alla bitar är väl tilltagna. Inte lätt om man vill smaka på flera olika sorter.


Mycket efterrätt, vi åt av detta båda två, men det blev ändå mycket över. Absolut godast var de små chokladöverdragna kolabitarna med salt på.

Under tiden vi satt och åt middag så började det att regna. När vi kom ut så hade kallfronten kommit. Det var svinkallt. Temperaturen hade säkert sjunkit med 15 grader medan vi satt och åt.


Golfbanan sett från vårt hotellrum.

På fredagsmorgonen bestämde vi oss för att ge oss ut på ett riktigt äventyr, nämligen en golfrunda. De få golfrundor vi har spelat förut har ju varit tillsammans med rutinerade golfspelare, så detta kändes lite äventyrligt för oss. Vi var nästan ensamma ute på banan och tur var väl det. Vi slog bort bollar och träffade träd och allt man kan tänka sig på en golfbana. Vi blev ganska trötta efter att ha slagit väldigt många slag på varje hål, så efter 17 hål gav vi upp. Det var ingen skön syn att se oss två spela golf det kan jag lova, men vi hade iallafall roligt och inte störde vi någon heller.
Vi tog på oss en massa kläder för det var riktigt kallt och de hade ju varnat för att det skulle vara kallt hela dagen. Men det dröjde inte länge förrän man fick ta av sig ett lager. Det visade sig bli perfekt golfväder.

p golf

p golf vatten

p golfbil
Man blir trött av att köra golfbil.


m golf
Hmm, undrar vad Lotta skulle säga om detta?

golfand
Vi hade sällskap på banan.

Efter golfen så tog vi det lugnt på hotellrummet en stund. Vi bodde på 18:e våningen och hade balkong.
Vår utsikt från 18:e våningen.

Jag gick ut på balkongen och lutade mig ut över räcket och höll på att få en hjärtattack. För när jag står där och lutar mig ut så sveper en enorm fågel precis förbi mig. Han hade tydligen suttit på grannbalkongen och blev rädd och flög iväg när jag kom ut på balkongen. Men man kan ju undra varför han valde att flyga åt det hållet jag stod. När jag fått ner hjärtslagen till normal takt så hämtade jag kameran för att försöka fånga en av alla dessa stora fåglar som flög omkring på bild. Det var inte det lättaste, för det var riktigt läskigt att kolla på dem genom teleobjektivet. Flera gånger hände det att jag var på väg att ducka för att jag trodde att fågeln var på väg emot mig. Turkey vulture fick jag lära mig av en kompis att fåglarna heter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Turkey_Vulture

Men några fåglar lyckades jag iallafall att fånga på bild när jag inte duckade.


Jag kan ju inte påstå att jag tycker att de är så fina.


Det fanns några stycken på området.

På lördagen packade vi ihop våra grejer och checkade ut. Texas Renaissance festival stod på schemat härnäst. www.texrenfest.com

De flesta gästerna som bodde på hotellet den här dagen skulle nog åka dit. Vi var i stort sett de enda gästerna som inte var utklädda i hotellobbyn.

Amerikanarna gillar verkligen att klä ut sig, de går verkligen in för det. Det är kul att se, men jag skulle nog inte själv vilja gå utklädd.


Till och med permobilen fick vara utklädd dagen till ära.

Det var en trevlig dag på festivalområdet och vädret var perfekt.

På vägen hem passade vi på att stanna hos en snubbe som fixade till vårt stenskott som vi har haft länge men inte tagit oss för att fixa. Men nu blev det iallafall åtgärdat, skönt det.

Till slut fanns det ingen återvändo, det var bara att åka hem till industrifläktarna. Men för att få en liten frist till så stack vi iväg och spelade tennis en stund.

Hmm, skulle det bli ett kort inlägg? Har jag påstått det? Märkligt. Nu har jag ju missat hela första perioden. Som för övrigt Vancouver leder med 1-0.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. wow,wow, vilka läckra foton på fågeln....det gillar jag...och att du börjat spela lite golf, skit i vad Annika skulle säga hihihihi

    Hälsning från Beijing A.G

    SvaraRadera