Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

onsdag 15 december 2010

Houston Ballet

Gårdagen började med en  tennislektion med Stina.  Finns mycket att tänka på när man spelar tennis, Alldeles för mycket för lilla mig:) Men det är kul.

På eftermiddagen hade jag tid för den årliga mammografiundersökningen. Själva undersökningen gick bra, nu är det bara att hoppas på att resultatet också blir bra.
Sen var ingen ide att åka hem innan det var dags att åka iväg och hämta upp Anna och åka in till stan för att se mitt livs första balettuppträdande. Så jag åkte iväg till Barnes and Noble för att göra lite inköp. Jag var ute efter några tidningar. De har nog över 500 olika vecko/månads magasin där, men givetvis inte de som jag var ute efter. Så det blir till att fortsätta att leta.

Sen var det då dags att hämta upp Anna som hoppade in i Pärs ställe nu när han är i Tyskland. Tack för trevligt sällskap Anna!

anna

Vi kom fram till teatern i god ordning. Det är alltid ett litet äventyr för mig att köra i Down Town. Inte för att det är särskilt mycket trafik där, utan för att jag kör där så sällan så jag hittar så dåligt och dessutom är alla gator enkelriktade, så det blir inte alltid som man har planerat i förväg. Men den här gången hade jag tur. Hamnade rakt på teatern på en gång.
Väl framme mötte vi upp Ewa och Staffan. Jag passade på att shoppa en liten Nötknäppargubbe innan föreställningen började.

houston ballet

I pausen kunde man bli fotograferad tillsammans med en råtta från föreställningen. Alla barn ville förstås bli fotograferade, så även jag och Ewa.

ratta

Föreställningen var helt ok. Det var uthärdligt. De är förstås väldigt duktiga på det de gör. Men jag måste nog erkänna att jag inte helt fokuserade på allt som hände på scenen. Det var ganska skönt att bara sitta där och halvtitta  och samtidigt sjunka ner i tankar tillsammans med musiken. Det var inga roliga tankar precis, men alla dessa tankar behöver snurra runt i huvudet just nu, det är bara att acceptera. Så då var det ganska skönt att sitta där i mörkret och tänka.

Så nu har man klarat av att få ännu ett vuxenpoäng. Det är ju inte klokt, Symfoniorkester, Opera och balett på ett och samma år. Jag som inte har varit på något av detta förut. Minna vänner i Houston har dåligt inflytande över mig märker jag :) Jag skyller det mesta på Staffan och Ewa. Det är väl tur att vi ska flytta härifrån, annars så vet man inte hur det kommer att sluta :)

Tur att jag kunde få lite riktig kultur till livs idag då. Kollade på dam-EM i handboll på tv 4 play. En spännande match mellan Sverige och Ungern som Sverige vann. Kul med lite svenska damframgångar i handboll.

Idag har jag haft besök av hantverkare Enrique. Det är han som ska se till att huset blir återställt efter vattenläckan. Han berättade då för mig att det är han som lagt klinkerplattorna på nedervåningen för ca 5 år sedan. Jag bara stod och gapade när han berättade det. Vi har varit helt säkra på att det golvet legat i över 15 år. Det är så himla slitet och fullt med fläckar som inte går bort. Och så såg det ut redan när vi flyttade in för två och ett halvt år sedan. Men detta innebär alltså att golvet bara var två och ett halvt år gammalt när vi flyttade in. Det är inte klokt vad dålig kvalitet det är på så mycket här.

Har även haft besök av poolreperatören idag. Vi har plötsligt förlorat massor av vatten från poolen, så han var här för att undersöka saken. Förhoppningsvis är det bara en läcka i pumpen och inte i själva poolen eller i några rör från eller till poolen. Vi får se vad han kommer fram till.

Har jag förresten berättat att jag är nu ägare av ett Kinesiskt visum. Jag hämtade det i fredags. Det tog ca två minuter att hämta ut. Helt otroligt, jag som förberett mig på flera timmars väntan både på att lämna in det och lösa ut det. Trevligt när man kan ha fel åt det hållet ibland.

Så nu gäller det bara att hitta hyfsade biljettpriser till Beijing i början på februari. Jag ska dit och jobba på skolan under en vecka när en av de anställda ska vara ledig. Det ska bli så kul. Visserligen kunde man ju önska en bättre årstid, men man kan ju inte få allt. Jag får njuta av värmen här istället. Idag har vi haft över blåsigt, men över 25 grader, så jag kan absolut inte klaga.

Ha det gott allihop och ta hand om varandra

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar