Leander i Houston

Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

lördag 4 juni 2011

En fin vecka i Kiel del 1

Tiden går fort när man har trevligt och nu är snart dags att åka vidare mot Hamburg där vi ska tillbringa dagen och kvällen. Tidigt i morgonbitti åker vi mot Houston.

Ska försöka få till en sammanfattning av vår resa nu.

Flygresan gick smidigt och vi kom till Kiel strax efter 12 i måndags. Efter att ha checkat in på hotellet tog vi en promenad ner till stan. Målet var en T-mobil affär så att jag kunde köpa ett kontantkort till min Ipad. Affären hittade vi och efter en stunds diskussion så plockades även rätt kort fram. De verkar inte speciellt vana vid att hantera Ipad i Kiel, så det tog ett tag att få fram det rätta. Innan jag fick kortet så skulle de tvunget se mitt pass. Gissa vad det sista var som vi la i säkerhetsskåpet på hotellet innan vi gick iväg? Såklart, passen. Jag stod med det i handen och sa till Pär att det kanske är bäst att ta med det ifall det skulle behövas hos T-mobil. Men vi kom tillsammans överens om att det skulle ju inte behövas för ett kontantkort. Vi blev lite fulla i skratt när killen bakom disken bad om att få se passet. Det var bara att traska tillbaka till hotellet och hämta passet. Sen var det inga större problem att få köpa ett kort, det tog lite tid att göra alla registreringar bara, men när det väl var klart så fungerade det utan problem. Och det har verkligen kommit till nytta under vår vecka här. Perfekt att kunna plocka upp ipaden ur väskan och kolla kartan, kolla information på internet om diverse frågor som dyker upp på en sån hör tittresa. och kolla foton på olika hus som är för uthyrning samtidigt som man passerar utanför.

Vi hann även med att besöka några bilhandlare för att kolla utbudet lite. Det är alltid en stor fråga när man kommer till ett nytt land, vilken bil man ska köpa. Denna gången hoppas vi iallafall att vi ska klara oss med en bil.

På tisdagen vaknade vi vid halv fem på morgonen. Vi låg och försökte somna om ett tag, men gav snart upp. Så tjugo i sex stod vi ute i solen utanför hotellet och påbörjade en promenad på en och en halv timme. Vi styrde stegen mot området där vi skulle se två olika hus under onsdagen.

Det var ett intressant område, många enorma hus i olika stilar. Fast jag tror inget av alla dessa hus fungerade som singelvillor utan alla var flerfamiljshus.

Vi blev lite förvånade när det dök upp en stor polisstation mitt i villaområdet.

En mäklarfirma fanns också mitt i villakvarteret.

Nedanstående hus är ett av de husen vi skulle se under onsdagen. Verkligen helt annorlunda mot alla de andra husen i området. Vi hade väl egentligen bestämt oss för att inte hyra en lägenhet i detta huset redan på förhand eftersom det var alldeles för dyrt. Men man kan ju ändå få titta, eller hur?

Detta huset stod också på vår lista. Lägenheten på andra våningen.

Vi fortsatte promenaden genom en park och kom så småningom kom vi ner till vattnet och Kiel visade sig verkligen från sin bästa sida.

När vi kom tillbaka till hotellet var vi både trötta och hungriga. Då var det väldigt gott att sätta sig vid frukostbordet och äta en god hotellfrukost.

Senare under dagen stod ett besök på Caterpillar på programmet. Först åkte vi till det nya kontoret, där Pär ska sitta.

Och senare under eftermiddagen åkte vi ut till fabriksområdet där damen som har hand om personalfrågorna sitter.

Eftersom vi hade lite tid över mellan de olika besöken så passade vi på att åka ut till en av golfklubbarna som finns här i Kiel. Det såg fint ut, så nu gäller det bara att jag fixar ett grönt kort så att jag kan få spela.

Framåt kvällen var vi rejält trötta, men tog oss ändå en promenad på någon kilometer till en restaurang. Efter lite mat och öl i magen så var det gott att krypa ner i sängen och få stänga sina jetlagade ögon ett tag.

Fortsättning följer....

Ha det gott och ta hand om varandra.