Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 6 juni 2011

Goda nyheter från Kiel

Så var vi då hemma i hettan igen. Ca 38 grader i skuggan välkomnade oss igår. På kvällen började det åska och vi såg fram emot ett mycket välbehövligt regnväder. Men återigen blev vi lurade, det blev bara åska och endast några droppar regn. Nu ikväll börjar det dra ihop sig till åska, återstår att se om det blir något regn idag. Det skulle verkligen behövas.

Vi  har haft en toppenvecka i Kiel. Strålande väder och inte allt för pressat schema. Lätt att luras till att det alltid är så där gott i Kiel. Men jag inser ju att mörka november, december och januari även kommer att komma till Kiel och då kommer jag att sakna Texas extra mycket tror jag.

Idag fick vi goda nyheter från vår agent i Kiel. Hon meddelade oss att fru och son hyresvärdar gärna ville se oss som hyresgäster i sitt hus. Tydligen gjorde vi bra ifrån oss när vi satt i deras fina vardagsrum och besiktigades:) Kul, nu får vi bara hoppas på att allt med kontraktskrivande går som planerat också.

En annan god nyhet från Tyskland idag är att de inte har funnit några elaka bakterier i böngroddarna. Det var lite läskigt igår när man läste på nyheterna att de trodde att de funnit källan till bakteriespridningen och att det skulle vara en böngroddodling i norra Tyskland som levererade böngroddar bl.a till restauranger i Hamburg. Jag tänkte först att det inte var någon fara för oss, men blev lite nervös när jag tittade igenom våra foton från resan och upptäcker att det ligger fullt med böngroddar på Pärs tallrik som han blev serverad på en restaurang i Hamburg. Jag hade ingen koll på att han ätit detta. Jag har avstyrt all annan sallad, tomater och gurka under resan men detta gick mig förbi. Åt du det frågade jag Pär? Gissa vad svaret blev? Jag kommer inte ihåg! Ganska typiskt Pär.  Men nu tror de alltså inte att det är böngroddarna längre, så vi får hoppas på att det stämmer och vi inte fått i oss några bakterier. Skulle inte förvåna mig om de kommer på att det är någon köttprodukt som är boven nu när vi undvikit all sallad och därmed ätit extra mycket köttprodukter.

Sista dagen i Tyskland spenderade vi i Hamburg. Vi kom dit vid lunch, checkade in på flygplatshotellet och tog sedan tåget in till Hamburg.

Vi strosade runt i några timmar. Bl.a åt vid en mycket god måltid på en trevlig restaurang vid sjön jag just nu inte vet namnet på. ( Den med böngroddarna)

IMG_4407

IMG_4414
Min böngroddsfria tallrik.

IMG_4409

IMG_4404

IMG_4415

Hamburg är en fin stad. Jag har varit här en gång förut. Då var det tillsammans med mina kollegor på Svenska skolan i Geneve då vi var på nätverksträff där. Den gången var vi bland annat och såg Mamma Mia musikalen, PÅ TYSKA! Ni kan tänka er hur fel det kändes va? Alla dessa välkända ABBA låtar som sjöngs på tyska.  Men det till trots så gillar jag Hamburg.

IMG_4420

En glass och kaffe på en av uteserveringar smakade bra efter några timmars promenad.

IMG_4428

Nästa gång kanske vi väljer det här sättet att ta oss fram på.

IMG_4429

När vi var tillräckligt trötta i fötterna så tog vi tåget tillbaka till hotellet. Vi avslutade kvällen med en god middag på hotellet.

Morgonen därpå steg vi upp klockan fem och påbörjade vår resa tillbaka till Houston.

Idag har jag mest röjt bland cd- skivor och diverse högar. Sammanlagt så tror jag att jag slängt över hundra cd-skivor idag. Cd-skivor med data på alltså, inte musikskivor.

Nu ska jag göra mig färdig för att åka till Cypress och fira Svenska nationaldagen med SWEA. Får hoppas bara att det önskade regnet inte väljer att komma när jag är ute och kör. För när det regnar här så kan det bli ordentlig oreda i trafiken och det blir väldigt snabbt översvämningar.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar