Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 22 maj 2011

70-årskalas

Igår var Sören och Astrid här och käkade. Det var väldigt trevligt. Som ni alla vet är ju inte matlagning min starka sida, så det blev återigen grillade lammkotletter och klyftpotatis. Varför ändra på något som fungerar någorlunda. Till efterrätt blev det förstås glass, jordgubbar och hemlagad lakritssås. Det var de sista smulorna av min “turkisk peppar” som gick åt nu. Så det blev inte lika mycket sting i den den här gången, men den dög.  Tur att det finns mer turkisk peppar i Sverige.
Det är ju Sörens fel att jag blivit involverad i SACC TX, och som tack för att jag hjälpt till under året fick jag ett jättefint tennfat med en Texasflagga på. Tusen tack, jag blev jätteglad!
Givetvis glömde jag att fotografera under kvällen, så det får bli ett foto på Astrid och Sören ifrån dagens kalas istället.

IMG_4258

Idag var jag och Pär och firade en pigg och glad sjuttioåring. Det var Ia från Kalix som fyllde sjuttio år och som bjöd in på en söndagsbuffé i deras lilla oas mitt i Houston

IMG_4249
Gäststuga och växthus

IMG_4286

 

 

 

 

Växthuset är fyllt av Rons hobby, Orkidéer.

 

 

 

 

IMG_4250

IMG_4251
Gäststugan och deras fina lilla trädgård.

Jag har ju varit hemma hos Ia flera gånger så jag visste ju vad som väntade bakom staketet. Men för Pär var det en överraskning. Och han blev lika imponerad som jag blev första gången. Ia och Rons hus är så annorlunda från de flesta andra hus jag varit inne i i Houston och deras lilla oas på baksidan är verkligen njutbar. Det är otroligt att man kan hitta sådana här ställen mitt inne i storstaden Houston.

Här har vi sjuttioåringen Ia tillsammans med krutgumman Brite-Marie 97 år!

IMG_4256

Ias moster och kusin var på besök från Sverige. Jag har ju hjälpt Ia att komma igång med datorn och att skicka mail. De flesta mail hon skickat under mitt överseende har gått till moster Kickan, så det var ju väldigt kul att få ett ansikte till mailadressen. Kusinen visade sig vara fotograf och sminkös. Så hon kände förstås till vår innebandykompis från Beijing, Thomas Engström som fotar mycket för Expressen och som nu bor i Los Angeles och plåtar Hollywoodfruar:)

IMG_4264

Sören och Pär har fastnat i Birger Sjöbergs visbok.

IMG_4276

IMG_4278 IMG_4281
När jag ser Ia tänker jag ofta på min goa farmor Doris som hastigt gick bort under första året vi bodde utomlands. De påminner så mycket om varandra. Fast det förstås, det kommer betydligt fler svordomar från Ias mun än vad man hörde från farmor. Förlåt Ia, men det är ju faktiskt så :)
Jag får nog ta och leta upp ett foto på farmor så får ni se själva. Återkommer med det senare.

IMG_4283
Ia:s trevliga make Ron.

Tusen tack för att vi blev inbjudna till denna trevliga tillställning. Vi njöt av både mat och sällskap.
Usch, man blir påmind varje dag om att man snart ska lämna alla dessa trevliga människor och flytta härifrån.

Vi kom hem lagom för att se slutet på fjärde perioden på slutspelshockeyn mellan San Jose och Vancouver. Henke passade fram till alla Vancouvers fyra mål och blev förstås hyllad. Kul när svenskarna presterar bra. Nu har de bara en match kvar att vinna så är de i final. Får väl säga som tv-reportrarna, nu får de se till att inte göra denna serie onödigt lång utan nu är det bara att åka tillbaka till Vancouver och sticka gaffeln i San Jose.

Imorgon åker Pär till San Antonio med jobbet. Han kommer tillbaka på fredag. Tur att jag nuförtiden har Fredrik som sällskap förutom katten:)

I morgon kommer Malin hit så ska vi försöka få till en utskrift av SWEA:s telefonbok. Jag har ju egentligen avgått från styrelsen och är inte längre inblandad i detta, men det är klart att man hjälper till så mycket man har möjlighet till ändå.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. Gud vad jag saknar mim lilla farmor! Ja, de e ju verkligen jättelika!

    SvaraRadera