Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

måndag 22 november 2010

Veckorapport

Jaha, så har ytterligare en vecka passerat och en ny är påbörjad. Denna veckan är det ju Thanksgiving här i USA så det blir en kort arbetsvecka för Pär.
Vi hade inga planer för Thanksgiving, funderade lite på att flyga iväg någonstans. Men när vi tittat på lite olika alternativ så kände vi att det blev för mycket pengar att spendera på en långhelg. Så vi beslutade att stanna hemma och bara ta det lugnt. Men så i helgen så sa Pär att han skulle vilja åka till Texas Renässans festival, http://www.texrenfest.com/home.html. Vi var där förra året med Jan och Lisa och det är en ganska trevlig tillställning. Ett jättestort område som varje år i ett par månader bara används till denna festival. Ja, varför inte tänkte jag och kollade öppettiderna. Det är sista helgen de kör nu så det gäller att passa på. Jag började också att kolla lite på hotell i närheten. Det är egentligen fullt möjligt att köra fram och tillbaka över dagen, det gjorde vi förra året. men jag tänkte att man kan ju kolla på alternativ iallafall. Så efter lite koll på nätet bestämde vi oss för att boka hotell i två nätter vid Lake Conroe, bara för att göra något ett par dagar.  Vi åker dit på Thanksgivings Day och stannar tills på lördag. På hotellet har de också några restauranger som serverar Thankgivings dinner. Vi har inte bokat någon plats på någon restaurang. Vi chansar helt enkelt på att få plats på något ställe. Annars blir det väl Whataburger i år igen. För oss är ju Thanksgiving någon stor grej så maten är inte särskilt viktig för oss. Skulle bara vara lite kul att gå på en Thanksgivingmiddag någon gång.

Vad har hänt i veckan som gått då?
I måndags var det photoshopskurs som vanligt.

I tisdags var det dags för tennislektion med Stina igen. Det är riktigt kul. Fast jag tror inte att jag blir en så mycket bättre tennisspelare, det är inte lätt att lära sig av med dumheter.  På kvällen var jag värdinna till Sweas årliga smällkaramellstillverkning. Vi var sammanlagt nio stycken tjejer som samlades hemma hos mig för att pyssla och dricka vin och äta ost. Det var trevligt som vanligt, och vi fick gjort ca 60 stycken smällkarameller iallafall.

I onsdags var jag och SACC Houstons VP i The Woodlands för att intervjua en svensk kille till det kommande nyhetsbrevet. Ska sanningen fram så var jag mest bara med och lyssnade. Det är Sarah som ska skriva storyn och det var hon som ställde alla frågor. Men jag var iallafall behjälplig med att ta några foton på Jan efter intervjun. Sedan blir det väl min uppgift att få in den färdiga storyn på websida.

I torsdags rycktes jag upp ur sängen redan vid 6 tiden. Jag var redan vaken, brukar alltid vakna när Pär går upp, men har ju förmånen att kunna ligga kvar och slappa så länge jag vill för det mesta. Men i torsdags kom jag snabbt upp ur sängen när jag hör Pärs förtvivlade röst utifrån hallen på andra våningen. Det visade sig att vi hade en vattenläcka. Vi har, tro det eller ej, varmvattenberedaren på vinden och ett rör till den hade börjat läcka. Massor av vatten hade läckt igenom taket, heltäckningsmattan i gästrummet och hallen var helt genomblöta och när vi gick ner på bottenvåningen så upptäckte vi att det även hade gått igenom taket mellan första och andra våningen. En stor vattenpöl på vardagsrumsgolvet och stora fläckar i taket i tre rum där nere.
I sådana lägen är det skönt att man hyr huset. Ett samtal till hyresvärden satte igång igång en febril aktivitet. Så nu är läckan lagad, men vi väntar fortfarande på firman som ska komma och ta hand om mattorna och golven. Just nu ser jag framför mig hur mögelsvamparna har kalas i våra väggar och golv.

Detta kanske inte så intressanta bilder att lägga upp på en blogg, men min blogg fungerar ju faktiskt först och främst som en dagbok för mig själv, och då passar de här bilderna utmärkt tycker jag.


Vardagsrummet.


Hallen på bottenvåningen.


Tv-rummet


Gästrummet på andra våningen.


Denna mattan är plaskvåt, det syns inte på bilden så bra. Men det känns om man går på den, det kan jag lova.


Vatten på väg igenom taket.


Har har vi den skyldige.

Förutom vattenskador så hann jag med att åka till Lakeside för min golf clinic med Lotta. Jag hade tur att vara den enda eleven idag också, så jag fick privatlektion. Jag tycker faktiskt att jag lär mig en del och ibland lyckas jag få till några riktigt bra slag. Men tyvärr så har jag ganska många riktigt riktigt dåliga slag däremellan. Men det ska väl bli bättre med tiden hoppas jag.
På kvällen var jag hemma hos Else-Marie. Hon var värdinna för Sweas bokklubb den här månaden.

På fredagen åkte jag hem till Ia för att se om hon tränat ordentligt på det jag lärt henne om epost och internet. Det hade hon, så vi hann också med en promenad med hennes hund. Jag fick en guidad tur genom de fina kvarteren på andra sidan 59:an. Det är inte klokt vad många enorma hus det finns i Houston.
Jag tog inget kort på något hus, men däremot fotograferade jag några av alla  träd som finns här.

tree
Just de här träden är inte så stora, men de är många.

Under helgen tog vi det ganska lugnt. Gjorde några småärenden och slog några golfbollar och njutit av det fina vädret så klart.

Sen har jag också efter en del övertalande från olika personer gått med i LinkedIn. Egentligen vet jag inte om detta är något för mig. Man ska ju marknadsföra sig själv och skriva ner alla meriter man har och berätta för omvärlden vilken otroligt kompetent person man är. Jag vet inte om jag kan sitta och skriva ner massa saker om mig själv. Det enda som jag faktiskt har papper på att jag kan är ju att vara förskollärare. Och det är kanske inte riktigt det som jag skulle vilja jobba med när och om jag kommer tillbaka till Sverige igen. Och om man läser alla fantastiska meriter alla andra har som är med där så känner man ju sig ganska liten. men, men vi får se, jag får jobba på det ett tag.
Bengt i Geneve var iallafall gullig och skrev några trevliga rader om mig. Det tackar jag så mycket för.

Ha det gott alla

Kram /Marie

3 kommentarer:

  1. Roligt a kunna följa dina förehavanden igen. (I Beijing kom jag inte åt blogspot.) Men nu så!
    Du verkar ha intensiva veckor och det verkar som om du trivs med det. Härligt!
    Många hälsningar från gamla kollegor I Beijing till dig.
    amar

    SvaraRadera
  2. Givetvis ska det vara kramar!

    SvaraRadera