Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 21 november 2010

En liten Austinuppdatering

Ja, nu var det längesedan igen. Bl.a är jag skyldig bloggen att rapportera från Austinhelg. Det ska jag göra, men först måste jag säga att vi njuter så mycket av vädret för tillfället. I dag, den 21:a november så stack vi bort till tennisbanan strax efter kl 9 på morgonen. Det har varit lite kyligt på mornarna den senaste tiden, så jag tog på mig en långarmad tröja. Den fick jag snabbt ta av mig. Jag blev svettig bara av att promenera till banorna. Just nu, kl. 1 på eftermiddagen har vi 28 grader C i skuggan, det är lite mulet och lite blåsigt, men vi njuter så mycket vi kan. I Sverige är det snö, jag är inte ett dugg avundsjuk och jag vet att jag kommer att längta till detta klimatet när vi sitter i kalla mörka Europa nästa höst och vinter.

Austin alltså.
Vi åkte ju till Austin för att jag skulle medverka i ett styrelsemöte med SACC TX. Jag ingår inte i styrelsen, men i min roll som medlemsansvarig och medverkande i IT-gruppen så var jag med på mötet.

Fredagskvällen har jag ju redan rapporterat ifrån. Pär somnade som en stock med snus i munnen och glasögonen på.

På lördagsmorgonen gick vi iväg till ett närliggande matställe som serverade frukost. Ett enkelt men trevligt ställe.
Innan mötet träffades vi för en gemensam lunch inne i stan. Pär körde mig dit och parkerade bilen och promenerade sedan tillbaka till hotellet för att jobba lite.
Efter mötet satt jag och Peter i en bar och snackade lite. Peter är den person i Austin som ingår i it-gruppen. Det är kul att träffas personligen, vi har ju bara haft kontakt på skype och genom email förut.

Väl tillbaka till hotellet så inväntade vi skymningen innan vi gick mot stan igen. Pär hade nämligen läst att det under en bro i Austin bor 1.5 miljoner fladdermöss. Alla dessa fladdermöss flyger ut i skymningen för att leta efter mat. De äter bl.a mygg. Det kan inte finnas mycket mygg kvar i Austin efter att alla dessa flygfän varit ute på jakt.
När vi kom till bron hade det samlats en hel del folk både på bron och i båtar nere i floden. Det är verkligen en turistattraktion dessa fladdermöss. Efter en stunds vänta så började då alla dessa fladdermöss ge sig ut på jakt. Det blev ett svart streck av fladdermöss som aldrig verkade ta slut. Mäktigt.

batskylt

bats

bat
En liten del av alla fladdermössen på väg ut på jakt.

Jag passade även på att träna på lite olika inställningar på kameran. Jag försöker att sluta använda automatinställningarna och istället tänka själv.
Ibland lyckas jag ganska bra, ibland lite mindre bra.
Här är iallafall några smakprov på mitt experimenterande med bl.a Austin skyline i mörkret.

skyline austin 2

skyline liten

  radisson  byggnad
Här på Radisson bodde vi när vi åkte     Ännu ett kameraexperiment.
till  Austin efter orkanen Ike.
streetsign

Att Austin är en musikstad märks på många sätt.

skylt gitarrmusiker

driskilldriskil
Nästa gång kanske vi bor här. Lite högre klass än på det motell vi bodde.

Vi promenerade vidare in mot staden som för tillfället var ganska lugn eftersom de flesta hade dragit sig mot stadium för att se en av årets 6 hemmamatcher för stadens stolthet Texas Longhorn.
Vi käkade lite BBQ till middag och sedan besökte vi några olika barer. På ett av ställena delade barägaren ut några biljetter till andra delen av matchen. Vi var lite sugna på att ta två av biljetterna, men eftersom det var lite kallt i Austin den kvällen och vi hade alldeles för lite kläder på oss så avstod vi. Och mycket av den goda stämningen hade säkert också avtagit eftersom hemmalaget låg under stort i pausvilan. Men det är ju aldrig fel att besöka en nästan fullsatt arena som tar över 100.000 åskådare.
Vi drog oss tillbaka till vårt boende ganska tidigt.
julgran
På vägen hem fick vi uppleva lite julstämning.

austin motel  motel2
Här bodde vi. Fin skylt va?
Ingen risk att man missar den iallafall.

motellområdemotell
Vår Volvo parkerad framför motellet.

På söndagen tog vi oss en promenad längst med floden. Vi passerade en hundpark. Det gällde verkligen att inte vara hundrädd om man skulle passera där. Nu när vi var där kanske det var ett trettiotal hundar. men när Pär gick där dagen innan var där en bra bit över 100 lösspringande hundar.
Ett paradis för hundar, ett stort grönområde att springa på och om de ville ha lite svalka var det bara att springa ner och doppa sig i floden.
hundarhundar2

Vi passerade även under bron där alla fladdermössen bor. Otroligt att tänka sig att det bor 1.5 miljoner fladdermöss här under dagen. Inte en enda såg man till.
bron
På vägen tillbaka till vårt motell så gick vi in på Hyatt och käkade en god frukostbuffé.

Sedan var det bara dags att ge sig tillbaka till motellet och packa ihop våra saker och checka ut och återvända till Houston.

Fast innan vi åkte hem passade jag på att ta kort på den lite annorlunda dekorationen de hade i trädgården på vårt motell.

bil

bil2

På väg hem tog vi ett stopp vid en Pecannötsaffär.
Ser ni pecannötsautomaten? Vad bra att det finns att tillgå 24 timmar om dygnet. Hur skulle man annars klara sig?

pecan

Väl hemma så välkomnade Lillpisen oss såklart.

Austin är en trevlig stad,

Ha det gott

Kram /Marie

1 kommentar:

  1. Harliga bilder!
    Visst ar Austin en fin stad, vi var dar med Ellie i varas, o visst ar det ett paradis for hundar.
    Marita

    SvaraRadera