Leander i Houston

Leander i Houston
Den här bloggen är tänkt som en liten dagbok för oss, och ett sätt för nära och kära runt om i världen att se hur vi har det.

söndag 7 november 2010

Ännu en vecka….

,,,att lägga till handlingarna.
Denna vecka har erbjudit växlande väder minst sagt. Det har varit dagar och nätter med kraftigt regn och åska. Mornar med bara några få plusgrader, mornar med 20 plusgrader och som i dag, en strålande dag med behagliga 22-23 grader i skuggan. Då är det härligt att sitta med vänner i en fin restaurangträdgård och äta söndagsbrunch efter att ha slagit en hink golfbollar i Memorial park. Pär och Ewa promenerade medans jag och Staffan spridde bollar runt oss. Eller rättare sagt, jag spridde bollar runt mig, Staffans bollar kom nog ganska exakt där han ville varje gång.

I går var vi ute på en liten restaurang och barrunda i Sugarland med Staffan och Ewa. Det var mycket trevligt. Det sista stället vi hamnade på var för ovanlighetens skull ett ställe där man fick röka inomhus. Visst, det fanns folk som rökte, men jag tycker att det var förvånansvärt få. Hade det varit i Sverige så hade man ju få slå sig fram i rökdimman om det hade varit tillåtet att röka.  Jag tycker det är så skönt med alla dessa rökfria ställen.

pub
Partygänget på krogen.

Vad har annars hänt i veckan som gått?
Tennislektionen blev inställd pga. regnet.
På tisdagen var jag hos Mia i the Woodlands och provade sköna svenska träskor.
Det är en tjej här som har börjat som återförsäljare till Calou. Det blev inget köp fast det verkade vara en mycket skön sko till ett mycket bra pris.

På onsdagen var det SWEA-lunch på IKEA. Trevligt som vanligt.
På torsdagen var jag och Pär på ett SACC TX-event. Det var Professor Jan-Åke Gustavsson som höll en presentation om sitt arbete som forskare på Houstons Universitet. Jan-Åke kom hit för två år sedan och är en mycket respekterad man här i Houston. Han välkomnades med skyltar längs motorvägen när han anlände till Houston och tv, radio och tidningar pratade mycket om honom. Jan-Åke sitter bl.a i nobelkommittén och har fått många stora internationella utmärkelser under sin karriär.
Det var riktigt intressant att lyssna på honom fast ämnet var lite svår. Men han lyckades på ett utmärkt sätt förklara så att vi alla begrep i iallafall ganska mycket av vad han sa  Ler

mat
Innan presentationen bjöds det på vin och tilltugg. Här förser sig Jan-Åke, Pär och Agneta med lite godsaker.

jan-ake
Jan-Åke berättar om bad and good guys i bioteknikens värld.

Eventet var i en mycket trevlig lokal. Det var en del av en vinrestaurang.
Jag gillade deras vinflaskslampa.

lampa

I fredags tog Pär en ledig eftermiddag och vi möttes upp för att äta lunch tillsammans. Sen stack vi bort till optikern och valde ut glasögon till mig. Jag har äntligen gjort slag i saken och kollat synen ordentligt. Det börjar bli riktigt svårt att se vad det står både i tidningar i och i mobilen. Så jag har nu beställt glasögon som jag kan ha på mig hela tiden. Det är alltså ingen styrka alls i toppen på glasögonen. Hittills har jag ju bara haft billiga mack.läsglasögon och de har ju aldrig funnits med mig när jag behövt dem. Så nu får vi hoppas att det blir en förbättring.

I går så promenerade vi iväg 4 kilometer för att äta lunch. Sen var det 4 kilometer hem igen. För att undvika de högtrafikerade vägarna så sick.sackar vi emellan villakvarteren. Då är det väldigt bra att ha karta i mobilen. Annars går man man på många nitar med vägar som helt oväntat tar slut eller svänger åt helt fel håll.

Förra söndagen tog vi oss en promenad längs med Buffalo Bayou. Denna gången gick vi österut men även denna gången höll vi oss på grusstigarna söder om floden.
Det känns nästan som man går i en djungel, mycket växtlighet, mycket ljud av olika djur och ingen skymt av några bilar. En liten oas mittemellan två stora bilvägar.
ingång

tradvola
Ett stort träd och en liten man. Floden skymtar i bakgrunden

bro
Hur har de tänkt här. En bro med väldigt glest mellan brädorna.


vägen
När man kommer fram till Wilcrest möts man av verkligheten igen. Bilarna dundrar förbi i farlig fart.

park
På hemvägen valde vi den lite bekvämare vägen genom parken. Vi valde att gå i solen, vilket visade sig vara ganska svettigt.

På vägen hem passade jag på att fota den här vattenläckan som är i vårt bostadsområde. Det har stått och runnit vatten här i flera veckor. Ibland har man sett att där varit en grävskopa och grävt. När de åkt därifrån har det inte läckt, men nästa dag så har det satt igång igen. Jag undrar hur många tusentals liter vatten som runnit ut ur den här läckan?

vatten

Sen måste jag ju visa hur vi dekorerade vår uppfart inför Halloween. Det var rökmaskiner och hela baletten.

halloween
Eller vänta nu. Det var visst inte vår uppfart som såg ut så här. I vår trädgård var det om sanningen ska fram inte en enda lite dekoration.

När vi kom hem så passade jag på att vända blad i almanackan även fast det var en dag för tidigt. Men jag brukar alltid glömma det så det var bäst att passa på medans jag kom ihåg det. Och vad mötte mig när jag bläddrade fram novemberbilden?

Jo, den här bilden.
vinterflod

Lite lustigt att vi just då kommit hem från vår promenad längs med den här floden iklädda t-shirt och shorts och där jag tog denna bilden.

flod
Just nu måste jag säga att jag föredrar den nedre bilden. Även fst vattnet säkert är mycket renare i den övre så tycker jag allt att det är gott att kunna gå i shorts i månadsskiftet oktober/november.

Vi har ställt om klockan till vintertid här idag, så nu återgår vi tid den normala tidsskillnaden på sju timmar till Sverige igen.

Höll ju alldeles på att glömma att berätta att jag fått mina golfklubbor nu. Så det var med mina egna klubbor jag var ute och slog idag. Kul.

I morgon väntar photoshopskurs igen.

Ha det gott

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar